سازمانها و شرکتهای تولیدکننده خدمات و محصولات با فشار فزایندهای برای بهبود کارایی و اثربخشی، کاهش هزینهها و در نهایت کاهش قیمت تمامشده مواجه هستند. این فشارها باعث شده است مدیران در سالهای اخیر با درک موقعیت خود در جستجوی یافتن راهکارهای مناسبی برای تعیین بهایتمام شده واقعی کالا و خدمات، برقراری ارتباط بین پروژهها و برنامههای عملیاتی و راهبردهای سازمان، تعیین شاخصهای عملکردی سازمان و مدیریت آنها و همسو ساختن فعالیتها با رسالت و برنامه راهبردی سازمان در استفاده مؤثر و بهینه از منابع میباشند. در بخش دولتی اطلاعات حسابداری نه تنها از منظر منابع صرفشده بلکه از لحاظ خروجیها و نتایج بهدست آمده یعنی هزینه فعالیتها، هزینه فرایندهای درون فعالیتها و هزینه واحد خروجی (محصول) و هزینه نتایج حاصل از خروجیها میبایست در اختیار مدیران قرارگرفته تا مبنای دقیقی برای تصمیمگیری در اختیار داشته باشند. به عبارتی، رویکردهای خروجیمحوری، شهروند محوری و بازارگرایی که رویکردهای بخش خصوصی است میبایست جایگزین رویکردهای بخش دولتی یعنی فرایند محوری، بروکراسی مداری و انحصار گردیده و شاکله مدیریت دولتی نوین و استفاده از سیستمهای نوین حسابداری بویژه روش هزینهیابی برمبنای فعالیت مورد استفاده قرار گیرد. سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت میتواند تفکر هزینهیابی سنتی را دگرگون ساخته و با برقراری ارتباط منطقی بین بودجهریزی و برنامهریزی علاوه برکاهش قیمت تمامشده خدمات در سازمانهای دولتی مزایای بهبود سیستم هزینهیابی و تخصیص هزینههای دستگاههای اجرایی، تعیین بهای تمامشده خدمات و قیمتگذاری بصورت منطقی و دقیقتر، کنترل و نظارت بر عملیات سازمان مطابق با برنامهریزیهای انجامشده و ارزیابی صحیحتر و شفافتر از عملکرد مدیران و دستگاه را در پی داشته باشد.
Afzali H. Establishing Cost Price System Using Activity Based Costing (ABC) in Government Agencies. 3 2012; 12 (9 and 10) :93-106 URL: http://ejip.ir/article-1-482-fa.html
افضلی حسین. استقرار سیستم قیمت تمامشده با استفاده از روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در سازمانهای دولتی. مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1391; 12 (9 و 10) :93-106