معاونت امور اقتصادی- وزارت امور اقتصادی و دارایی ، eco.aekh@gmail.com
چکیده: (4721 مشاهده)
این مقاله بر اساس یک کارآزمایی بالینی تصادفی تهیه شده است و به بررسی تنوع تولید فرش در کشور مصر برای دستیابی به بازارهای خارجی پرداخته است. این مقاله همچنین به بررسی اثر صادرات بر عملکرد شرکتهای تولیدکننده فرش میپردازد. نتایج بررسی حاکی از آن است که در شرکتهای مورد بررسی در این پژوهش، با افزایش کیفیت در کنار کاهش تولید در هر ساعت، به میزان 15 تا 25 درصد سود بیشتر شده و پیشرفتهای بزرگی حاصل شده است. البته با این یافتهها به سادگی نمیتوان گفت که با افزایش کیفیت به جای کمیت میتوان سود بیشتری کسب کرد. برای همین نویسندگان این مقاله شواهد دیگری ازجمله بهبود بهرهوری شرکت صادرکننده را نیز در نظر گرفتهاند، بهگونهای که سه مؤلفه را در افزایش سود شرکتهای صادرکننده فرش مؤثر دانستهاند که عبارتند از: افزایش بهرهوری و کیفیت بالاتر در تولید فرش از طریق آموزش به بافندگان؛ مقایسه فرشهای تولید داخل با نمونههای خارجی برای دستیابی به کیفیت بالاتر؛ و افزایش توانایی تولید و فروش فرش باکیفیت از طریق برگزاری نمایشگاههای فرش.