مقاله حاضر نتیجه تحقیقی است که در زمینه شناسایی، تقسیمبندی و اولویتبندی کشورهای اسلامی جهت ورود و ایجاد مراکز تجاری، براساس شاخصهای مختلف ومتناسب با هدف ارائه مدلی در این خصوص انجام و بدین منظور، ابتدا دادههای آماری صادرات ایران براساس تعرفه دو رقمی به هریک از کشورهای اسلامیگردآوری، دستهبندی و تنظیم گردید، آنگاه با انجام غربالگیری کشورها و برقراری شرایطی مانند تعداد تنوع گروههای کالایی صادراتی و میزان پیشبینی صادرات ایران به هر کشور برای سال2025 م، کشورهای واجد شرایط شناسایی و با استفاده از یکی از تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره به نام تاکسونومی عددی که برای رتبهبندی وارزیابی گزینهها کاربرد دارد، آنها را بر اساس چهارده شاخص مرتبط با هدف وجذابیت بازارها مورد ارزیابی ومقایسه قرار داده و درنهایت شرکای تجاری ایران در بین کشورهای اسلامی عضو کنفرانس اسلامی به ترتیب معرفی شدهاند.
نظری بهرام، فیروزیان محمود. رتبهبندی بازارهای صادراتی ایران جهت ایجاد مراکز تجاری در کشورهای اسلامی. مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1395; 16 (5 و 6) :5-25