:: دوره 14، شماره 9 و 10 - ( مجله اقتصادي 1393 ) ::
جلد 14 شماره 9 و 10 صفحات 40-31 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر استفاده از خدمات الکترونیکی بر رضایت مؤدیان مالیاتی
مسعود عزیزی روشن*
اداره کل امور مالیاتی استان کرمانشاه ، massood.azizi@gmail.com
چکیده:   (5708 مشاهده)
یک نظام مالیاتی هنگامی می‌تواند به اهداف خود دست یابد که همراهان اصلی اجرای آن یعنی مردم را با خود هماهنگ سازد. هر اقدامی که رضایت بیشتر پرداخت‌کنندگان مالیات را در پی داشته باشد، کارایی نظام مالیاتی را نیز ارتقا خواهد بخشید. دولتمردان کشورمان نیز در سال‌های اخیر برای افزایش درآمدهای مالیاتی و همچنین بهبود تمکین مالیاتی در جامعه طرح‌های گوناگونی را اجرا نموده‌اند. روی آوردن به روش‌های گوناگون برای بهبود خدمات اطلاع‎رسانی و تسهیل پرداخت مالیات از جمله این اقدامات می‌باشد. این مطالعه با مطرح کردن خدمات غیرحضوری و اینترنتی، خدمات پرداخت‌ الکترونیکی و رسانه‌های گروهی به‌عنوان عوامل اثرگذار، در پی بررسی اثر آنها بر رضایت مؤدیان مالیاتی می‌باشد. به این منظور در تحقیق حاضر جامعه طلافروشان شهر کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفته‌اند که جمعیتی در حدود 600 نفر را شامل می‌شود. جهت گردآوری اطلاعات 74 پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت به‌طور تصادفی از این افراد جمع‌آوری و از داده‌های آنها استفاده شده است. خروجی‌های نرم‌افزار ضریب آلفای کرونباخ را بیش از 70 درصد نشان می‌دهد. نتایج بررسی‌ها با استفاده از رگرسیون خطی نشان‌دهنده آن است که هر سه عامل یاد شده اثر مثبت و معناداری بر رضایت مؤدیان مالیاتی دارند.
واژه‌های کلیدی: خدمات پرداخت الکترونیکی، خدمات غیرحضوری و اینترنتی، رسانه‌های گروهی، رضایت مؤدیان مالیاتی.
متن کامل [PDF 272 kb]   (2175 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/9/6 | پذیرش: 1393/10/21 | انتشار: 1393/10/21


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 9 و 10 - ( مجله اقتصادي 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها