:: دوره 20، شماره 11 و 12 - ( مجله اقتصادی 1399 ) ::
جلد 20 شماره 11 و 12 صفحات 147-123 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه مدل‌های کسب‌وکار صنعت بانکداری بر اساس آنتولوژی استروالدر( مطالعۀ موردی: بانک‌های ملی و سرمایه در استان زنجان با رویکرد کمی)
بهجت آب چر*، حسین قره بیگلو، علیرضا امیر کبیری
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد عجب شیر، گروه مدیریت، عجب شیر، ایران ، b_abchar@yahoo.com
چکیده:   (437 مشاهده)
مدل‌های کسب‌وکار، استراتژی سازمان‌هایی است که در یک محیط رقابتی به دنبال تغییر در شیوه کسب‌وکار خود هستند. ازآنجایی‌که مفهوم مدل کسب‌وکار به‌منظور موفقیت برای سازمان‌ها در دنیای رقابتی و همچنین کسب جایگاه جهانی در علم کارآفرینی اهمیت یافته است، به‌کارگیری روش‌های نوین و دقیق حاکمیت سازمانی، یک پارامتر حیاتی مدیریت کلا  به شمار می­رود که درنهایت به سود منجر می‌شود. از طرف دیگر یکی از پیشرفته‌ترین ابزارهای استراتژیک برای شناخت و هدایت فرایندهای سازمانی، آنتولوژی مدل کسب‌وکار استروالدر است. بنابراین در پژوهش حاضر، با تمرکز بر بخش کمی این آنتولوژی، سازه‌های مالی و محصول دو بانک ملی و سرمایه، بر اساس مقیاس استروالدر بررسی‌شده‌اند. روایی مقیاس صوری و پایایی آن با معیار آلفای کرونباخ، معادل91/0 محاسبه‌شده است، که معتبر بودن نتایج را تائید می‌کند. نتایج نشان می‌دهد که هر دو سازه مالی و محصول این دو بانک باهم متفاوت است که دلایل اصلی آن، دولتی بودن بانک ملی، گستردگی شعب و نمایندگی‌ها، محبوبیت برند بانک ملی، و استراتژی محافظه‌کارانۀ بانک سرمایه ارزیابی‌شده است.
واژه‌های کلیدی: صنعت بانکداری، مدل کسب‌وکار، آنتولوژی استروالدر، استراتژی.
متن کامل [PDF 1158 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/7 | پذیرش: 1400/7/1 | انتشار: 1399/12/29


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 11 و 12 - ( مجله اقتصادی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها