مقایسه مدلهای کسبوکار صنعت بانکداری بر اساس آنتولوژی استروالدر( مطالعۀ موردی: بانکهای ملی و سرمایه در استان زنجان با رویکرد کمی)
|
بهجت آب چر*، حسین قره بیگلو، علیرضا امیر کبیری |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد عجب شیر، گروه مدیریت، عجب شیر، ایران ، b_abchar@yahoo.com |
|
چکیده: (1366 مشاهده) |
مدلهای کسبوکار، استراتژی سازمانهایی است که در یک محیط رقابتی به دنبال تغییر در شیوه کسبوکار خود هستند. ازآنجاییکه مفهوم مدل کسبوکار بهمنظور موفقیت برای سازمانها در دنیای رقابتی و همچنین کسب جایگاه جهانی در علم کارآفرینی اهمیت یافته است، بهکارگیری روشهای نوین و دقیق حاکمیت سازمانی، یک پارامتر حیاتی مدیریت کلا به شمار میرود که درنهایت به سود منجر میشود. از طرف دیگر یکی از پیشرفتهترین ابزارهای استراتژیک برای شناخت و هدایت فرایندهای سازمانی، آنتولوژی مدل کسبوکار استروالدر است. بنابراین در پژوهش حاضر، با تمرکز بر بخش کمی این آنتولوژی، سازههای مالی و محصول دو بانک ملی و سرمایه، بر اساس مقیاس استروالدر بررسیشدهاند. روایی مقیاس صوری و پایایی آن با معیار آلفای کرونباخ، معادل91/0 محاسبهشده است، که معتبر بودن نتایج را تائید میکند. نتایج نشان میدهد که هر دو سازه مالی و محصول این دو بانک باهم متفاوت است که دلایل اصلی آن، دولتی بودن بانک ملی، گستردگی شعب و نمایندگیها، محبوبیت برند بانک ملی، و استراتژی محافظهکارانۀ بانک سرمایه ارزیابیشده است. |
|
واژههای کلیدی: صنعت بانکداری، مدل کسبوکار، آنتولوژی استروالدر، استراتژی. |
|
متن کامل [PDF 1158 kb]
(185 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/7 | پذیرش: 1400/7/1 | انتشار: 1399/12/29
|
|
|
|