دانشگاه آزاد اسلامی، واحد عجب شیر، گروه مدیریت، عجب شیر، ایران ، b_abchar@yahoo.com
چکیده: (1364 مشاهده)
مدلهای کسبوکار، استراتژی سازمانهایی است که در یک محیط رقابتی به دنبال تغییر در شیوه کسبوکار خود هستند. ازآنجاییکه مفهوم مدل کسبوکار بهمنظور موفقیت برای سازمانها در دنیای رقابتی و همچنین کسب جایگاه جهانی در علم کارآفرینی اهمیت یافته است، بهکارگیری روشهای نوین و دقیق حاکمیت سازمانی، یک پارامتر حیاتی مدیریت کلا به شمار میرود که درنهایت به سود منجر میشود. از طرف دیگر یکی از پیشرفتهترین ابزارهای استراتژیک برای شناخت و هدایت فرایندهای سازمانی، آنتولوژی مدل کسبوکار استروالدر است. بنابراین در پژوهش حاضر، با تمرکز بر بخش کمی این آنتولوژی، سازههای مالی و محصول دو بانک ملی و سرمایه، بر اساس مقیاس استروالدر بررسیشدهاند. روایی مقیاس صوری و پایایی آن با معیار آلفای کرونباخ، معادل91/0 محاسبهشده است، که معتبر بودن نتایج را تائید میکند. نتایج نشان میدهد که هر دو سازه مالی و محصول این دو بانک باهم متفاوت است که دلایل اصلی آن، دولتی بودن بانک ملی، گستردگی شعب و نمایندگیها، محبوبیت برند بانک ملی، و استراتژی محافظهکارانۀ بانک سرمایه ارزیابیشده است.
آب چر بهجت، قره بیگلو حسین، امیر کبیری علیرضا. مقایسه مدلهای کسبوکار صنعت بانکداری بر اساس آنتولوژی استروالدر( مطالعۀ موردی: بانکهای ملی و سرمایه در استان زنجان با رویکرد کمی). مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1399; 20 (11 و 12) :123-147