وزارت امور اقتصادی و دارایی ، Kh.zihesabiha@gmail.com
چکیده: (10121 مشاهده)
در کشورهای مردمسالار پاسخگویی جزء لاینفک حکمرانی خوب تلقی شده و یکی از مواردی که در زنجیره ارزش نظام پاسخگویی مدنظر قرار میگیرد نظارت مالی است. نظارت مالی در کشور ما به 2 صورت نظارت قبل از خرج و نظارت بعد از خرج انجام میشود. نظارت بعد از خرج توسط حسابرسان دیوان محاسبات کشور و نظارت قبل و حین خرج توسط ذیحسابان منصوب وزارت امور اقتصادی و دارایی، بهموجب ماده (31) قانون محاسبات عمومی کشور انجام میشود. در ادبیات مالیه عمومی مستتر است که رعایت قوانین و مقررات اولویت اصلی انجام عملیات در بخش عمومی است، بنابراین قانونگذار در کشور تصمیم گرفته است تا از طریق نظارت متمرکز در قوه مجریه نسبت به رعایت حداکثری قوانین و مقررات اطمینان حاصل نماید. همانگونه که ذکر شد نظارت مالی قبل و حین خرج از طریق ذیحسابان منصوب وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام میشود. امروزه با تلاشهای صورت گرفته ذیحسابی بهصورت یک حرفه به جامعه معرفی و شناسانده شده است. هر حرفه با توجه به اعتماد و تعامل با جامعه پیرامون خود موجودیت مییابد بنابراین میبایست با تغییرات پیش رو هماهنگ شود. از جمله تغییرات پیرامونی حرفه ذیحسابی میتوان به این موارد اشاره نمود: تدوین و لازمالاجرا شدن استانداردهای حسابداری بخش عمومی، تغییر نظام حسابداری از نقدی تعدیل شده به تعهدی، تغییر نظام بودجهریزی از روش افزایشی به روش مبتنی بر عملکرد. بهنظر میرسد با توجه به تغییرات پیش رو و تغییرات نحوه عمل، نحوه نظارت نیز میبایست دستخوش تغییراتی شود. بنابراین، این نوشتار بر آن است تا با مطالعه ادبیات موضوعی نظارت بر چیستی و چگونگی تغییرات نقش نظارتی ذیحسابان در قبل و حین خرج بپردازد.
خدابخشی هادی، جباری مهرداد. لزوم نظارت قبل و حین خرج در نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد. مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1394; 15 (1 و 2) :53-66