در سالهای اخیر با افزایش دسترسی به دادههای متعدد و متنوع مشتریان و بهبود قابلیتهای تحلیل دادهها بهوسیله روشهای دادهکاوی فعالیتهای مختلفی جهت تحلیل رفتار مشتریان انجام میشود، اما این تحلیلها به خودی خود کافی نیستند و برای قابل استفاده شدن نیازمند قرار گرفتن در ساختار یک مدل فرایندی برای شناسایی الگوی رفتاری مشتریان و قصد خرید مجدد آنها میباشند. به همین دلیل پایش رفتار مشتریان و ارزیابی رفتار آنها بر اساس تعدادی از شاخصها امری ضروری است. در این تحقیق با هدف سنجش و تحلیل اثر ارزیابی محصول و اعتماد مشتری بر قصد خرید مجدد در سیستم تجارت الکترونیک از تکنیکهای دادهکاوی ازجمله خوشهبندی، دستهبندی، تخمین، رگرسیون و پیشگویی استفاده میشود. پس از دریافت اطلاعات مورد نیاز و پیشپردازش دادههای اولیه بهدستآمده از مشتریان سایت همراه مکانیک، نتایج تحلیل تک و چند متغیره دادهها، روشهای استفادهشده در پاکسازی دادهها، مدلهای انتخابشده و مقادیر پارامترهای تنظیمشده برای مدل فرایندی پیشنهادی و شاخصها، ارزیابی مدلها با استفاده از فرآیند کریسپ به طور کامل تحلیل و تشریح شدهاند. سپس با توجه به خوشهبندی و استخراج قوانین در بازه یک سال سایت همراه مکانیک، ارزیابی محصول، ارزش درک شده و کیفیت درک شده بررسی و تحلیل شده است. مشتریان در ۵ خوشه تقسیم شدند و علایق هر خوشه با حداقل درجه اطمینان 0.9 و حداقل درجه پشتیبانی 0.4 در نظر گرفته شده است. با توجه به الگوهای رفتاری استخراجشده توسط هر یک از خوشهها، دریافتیم که به هر خوشه چه نوع خدماتی ارائه دهیم تا میزان اعتماد مشتری بر قصد خرید مجدد مشتریان به سیستم همراه مکانیک افزایش یابد. نتایج نشان داد که با استفاده از روش پیشنهادی میزان اعتماد مشتری بیش از 40 درصد افزایش یافت و نشان داده شد که ارزیابی محصول و اعتماد مشتری منجر به افزایش قصد خرید مجدد مشتری شد.
اوجی مارال. ارائه روشی برای سنجش و تحلیل اثر ارزیابی محصول و اعتماد مشتری بر قصد خرید مجدد در سیستم تجارت الکترونیک مبتنی بر تکنیکهای دادهکاوی (مطالعه موردی: شرکت همراه مکانیک). مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1400; 21 (11 و 12) :47-70