:: دوره 6، شماره 53 و 54 - ( فروردین و اردیبهشت 1385 ) ::
جلد 6 شماره 53 و 54 صفحات 40-33 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی بر بوروکراسی در کشورهای جهان سوم
آمنه شاددل*
چکیده:   (18328 مشاهده)
نخستین بار در سال 1745 "ودِگورنی" اصطلاح بوروکراسی را به کار برد. "بورو" به معنی اداره و میز تحریر است که با افزودن واژه "کراسی" یعنی حکومت کردن مفهوم "حکومت مقامات اداری" از آن استنباط می شود. اصطلاح بورورکراسی در ابتدا به صورتی نکوهنده به کار می رفت که این نگرش تا امروز نیز ادامه داشته و آن را معادل با کاغذ بازی، ناکارایی و اتلاف وقت و منابع می دانند. از نظر بسیاری از جامعه شناسان "بوروکراسی" یک الگوی دقت، نظم و مدیریت کارآمد است و در واقع کارآمدترین شکل سازمانی است که انسانها ابداع کرده اند. در مقاله حاضر، ضمن بیان مختصری در خصوص واژه بوروکراسی، چکیده ای از مفاهیم بوروکراسی در کشورهای در حال توسعه مطرح می شود.
واژه‌های کلیدی: مفهوم بوروکراسی، بوروکراسی در کشورهای جهان سوم، انحراف بوروکراتیک
متن کامل [PDF 90 kb]   (2689 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/6/21 | انتشار: 1385/1/26


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 53 و 54 - ( فروردین و اردیبهشت 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها