:: دوره 9، شماره 89 و 90 - ( فروردین و اردیبهشت 1388 ) ::
جلد 9 شماره 89 و 90 صفحات 91-75 برگشت به فهرست نسخه ها
حاکمیت شرکتی و کنترل
محمد کاشانی‌پور*، امیر رسائیان
چکیده:   (15176 مشاهده)
حاکمیت شرکتی، مجموعه روابط میان مدیریت اجرایی، هیئت مدیره، سهامداران و سایر طرفهای مربوط در یک شرکت است که با ایجاد ساختاری مناسب موجب تنظیم اهداف شرکت شده و راههای دستیابی به آن اهداف و نظارت بر عملکرد را نیز تعیین می‌کند. حاکمیت شرکتی تحت‌تأثیر روابط بین مشارکت‌کنندگان در نظام حاکمیت است و جزئی کلیدی در بهبود رشد و کارایی اقتصادی و افزایش اطمینان سرمایه‌گذار محسوب می‌شود. همچنین با تجزیه و تحلیل مشکلات مشترک موجود بین سرمایه‌گذاران و رفع تضاد منافع موجود بین اشخاص مختلفی که نسبت به شرکت، ادعایی دارند، رابطه دارد. استقرار مناسب ساز وکار‌های حاکمیت شرکتی، اقدامی اساسی برای استفاده بهینه از منابع، ارتقاء پاسخگویی، شفافیت، رعایت انصاف و رعایت حقوق تمامی ذی‌نفعان شرکتهاست. در گذشته حاکمیت شرکتی بیشتر بر راهبری شرکت تمرکز داشت تا کنترل آن، اما امروزه این امر ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده و کنترل را نیز در بر می‌گیرد. برقراری قوانین حاکمیت شرکتی برای پیروز شدن بر مشکلات حاصل از پراکندگی سهامداران و اطمینان از احراز منافع کلیه ذی‌نفعان ضرورت دارد.
واژه‌های کلیدی: حاکمیت شرکتی، کنترل، مالکیت پراکنده، تضاد منافع
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/6/20 | انتشار: 1388/1/26


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 89 و 90 - ( فروردین و اردیبهشت 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها