بیشک یکی از مهمترین پدیدههای هزاره سوم رشد چشمگیر و روزافزون فناوری اطلاعات (IT) وتأثیر آن بر تمام جوانب زندگی بشر، بهویژه کسبوکار است؛ به این دلیل عصر حاضر را عصر انفجار اطلاعات نامیدهاند. این تا حدی است که هر 5 سال و نیم، حجم دانش دو برابر میشود و از سوی دیگر، بسیاری از آنها در کمتر از 4 سال کهنه میشوند. امروزه دانش به منزله یک منبع ارزشمند و استراتژیک و نوعی دارایی برای کسبوکارها مطرح است و ارائه محصولات و خدمات باکیفیت بدون مدیریت و استفاده درست از این منبع ارزشمند، امری سخت و گاه ناممکن است. گزارشها بیانگر آنست که سازمانها از دهه 90 میلادی درپی پیادهسازی مدیریت دانش بودهاند. در کشور ما نیز چند سالی است برخی شرکتها و سازمانهاحرکتهایی در زمینه استقرار این سیستمها انجام دادهاند، اما بهنظر میرسد در این راه به نقش مدیریت دانش در دادهکاوی تجارت هوشمند به میزان قابل توجهی پرداخته نشده است. در این مقاله رابطهبین دادهکاوی، تجارت هوشمند و مدیریت دانش بهطور مختصر بررسی میشود و یک مدل به اشتراکگذاری دانش برای افراد جهت بهکارگیری عملی دادهکاوی در زمینه مدیریت دانش و تجارت هوشمند پیشنهاد میگردد.ساختار وبلاگی سیستمهای به اشتراکگذاری دانش برای فرایند دادهکاوی، میتواند بهصورت عملی در بنگاههای اقتصادی جهت تجارت هوشمند بهکاربرده شود. در این مقاله پیشنهاد شده است که هر فرایند مهم دادهکاوی در زمینه تجارت هوشمند باید شامل چرخه متمرکز دادهکاوی و چرخه متمرکز توسعه دانش اجزای داخلی تجارت باشد.