اموراقتصادی و دارایی استان تهران ، gilakojan@yahoo.com
چکیده: (6380 مشاهده)
اندازهگیری سرمایه فکری یکی از مهمترین مباحث مطرح در حوزه مدیریت دانش است. یکی از مشکلات اساسی سیستمهای سنتی حسابداری نیز عدم کفایت و ناتوانی آنها در سنجش و ملحوظ نمودن ارزش سرمایههای فکری در صورتهای مالی شرکتهاست. امروزه نقش و اهمیت بازده سرمایههای فکری بهکار گرفته شده در قابلیت سودآوری پایدار و مستمر شرکتها بیش از بازده سرمایههای مالی بهکار گرفته شده است؛ در حالیکه اغلب این سیستمها از نقش و اهمیت فزاینده حق مالکیت معنوی و دانش در سازمانهای عصر نوین غافل بوده و از محاسبه ارزش واقعی داراییهای نامشهود در محاسباتشان قاصرند. به این دلیل اکثر شرکتها در پی پاسخگویی به چند پرسش اساسی هستند. نخستین پرسش این است که چگونه میتوان ارزش سرمایههای فکری را برآورد یا محاسبه کرد؟ پرسش اساسی دوم این است که آیا رابطه معناداری میان میزان سرمایههای فکری محاسبه شده شرکتها و ارزش بازار سهام آنها وجود دارد؟ این مقاله پس از بیان مفهوم و تعاریف، اهمیت، ویژگیها و اهداف اندازهگیری سرمایه فکری 3 رکن اصلی آن را معرفی مینماید، سپس برای اندازهگیری این ارکان روشها و الگوهایی برگرفته از این روشها را شرح میدهد. در این مقاله سعی بر این است که برای هریک از این ارکان غیرپولی یک نماینده یا شاخص پولی انتخاب شده و با استفاده از آنها در یکی از الگوهای مورد اشاره و بسط آن ارزیابی نسبتاً دقیقی از این ارکان برای درج در صورتهای مالی شرکتها بهدست آید. این مطالعه در شرکتهای مربوط به صنایع دارویی و بیوتکنولوژی در دوره زمانی سالهای (2009-2002) اجرا شده است؛ زیرا این صنعت بهدلیل دارا بودن محیط بهشدت دانشمحور و امکانات ساختاری مطلوب و همچنین تکیه بر شبکههای ارتباطی برای همگان شناخته شده است.
شماخی حمیدرضا، حبیبی گیلاکجانی مژگان. اندازهگیری سرمایه فکری و بررسی تأثیرآن بر ارزش بازار سهام شرکتها: با تأکید بر مدل سود باقیمانده (RIM) . مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1393; 14 (7 و 8) :57-72