این مقاله واقعیتهای موجود در جنبههای مختلف اشتغال در صنعت جهانگردی و عوامل مؤثر در انتخاب شغل در صنعت گردشگری و رابطه آنها با تعهد به صنعت گردشگری و هتلداری را از دیدگاه دانشجویان مدیریت جهانگردی دوره کارشناسی دانشگاههای منتخب ایران مورد بررسی قرار میدهد. روش پژوهش توصیفی و پیمایشی است و تکنیک جمعآوری اطلاعات بهصورت پرسشنامه است. در این تحقیق بر اساس 263 پرسشنامه تکمیلشده بهوسیله جامعه نمونه که شامل دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 1391 دوره کارشناسی رشته مدیریت جهانگردی دانشگاههای سمنان، علامه طباطبایی تهران، پیامنور مهریز یزد، پیامنور تفت و پیامنور خمینیشهر اصفهان بودند با استفاده از آزمونهای آماری پیرسون و تحلیل رگرسیون مشخص شد. بین عوامل موقعیت اجتماعی، پرداخت، مزایا، متغیر وابسته متعهد به صنعت گردشگری و هتلداری رابطه معناداری وجود ندارد. با این وجود، در مجموع بین متغیر وابسته تعهد به صنعت گردشگری و هتلداری با ماهیت شغل، شرایط فیزیکی شغل، فرصتهای ارتقای شغل، ویژگیهای همکاران و مدیران رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد، به این معنا که با افرایش آنها تعهد افزایش یافته و با کاهش آنها تعهد کاهش مییابد، همچنین عامل سازگاری شغل و فرد با تعهد به صنعت رابطه معنادار معکوس و منفی نشان داده است، به این معنا که با افزایش یکی از آنها دیگری کاهش مییابد و برعکس.