امکانسنجی تنظیم بازار روغن نباتی و گوشت قرمز در سال 1386
|
محمدرحیم احمدوند*، آسیه قاسمی، ذبیحالله نجفپور |
|
|
چکیده: (12398 مشاهده) |
اهمیت کالاهای اساسی در سبد هزینه خانوارها و ضرورت افزایش امکان دسترسی مصرفکنندگان به ویژه اقشار کم درآمد، لزوم حمایت از تولیدکنندگان این کالاها و تأثیر عرضه و تقاضای آنها بر برخی شاخصهای اقتصادی نظیر تورم، به اجرای طرح تنظیم بازار کالاهای اساسی منتهی شد. به منظور افزایش ضریب موفقیت این طرح در تنظیم بازار کالاهای اساسی و پاسخگویی سریع به تحولات بازار این اقلام بهویژه در مقاطع خاص، پیشبینی روند عرضه و تقاضای کالاهای مشمول آن، مفید خواهد بود. در مقاله حاضر به منظور امکانسنجی تنظیم بازار روغن نباتی و گوشت قرمز در سال 1386 روند تولید، مصرف و مازاد (کمبود)کالاهای یاد شده به تفکیک ماهانه در این سال بر اساس روند سالهای 1385-1381 و فرض ثبات عوامل اثرگذار بر بازار این کالاها بررسی شده است.
در مورد روغن نباتی نتایج حاصل نشان میدهد در تمامی ماههای سال (حتی ماههای پرمصرف) میزان تولید بیش از مصرف است و مازاد مقدار آن به منظور جلوگیری از کاهش قیمت و ضرر و زیان تولیدکننده میتواند به صادرات (یا ذخیرهسازی) اختصاص یابد.
در مورد گوشت قرمز نتایج نشان میدهد که میزان مصرف در شش ماهه دوم بیش از تولید است و با توجه به اختلاف قابل توجه مصرف و تولید در شش ماهه دوم، همچنین با فرض میزان تقاضای بیشتر در برخی از ماههای شش ماهه دوم، شرایط واقعیتر بازار گوشت قرمز به مراتب نامطلوبتر از وضع پیشبینی شده است. از اینرو برنامهریزی ذخیره واردات به منظور تنظیم بازار این کالا به ویژه در شش ماهه دوم سال ضروری به نظر میرسد.
|
|
واژههای کلیدی: تنظیم بازار، کالاهای اساسی، مقاطع خاص، مازاد (کمبود)، ذخیرهسازی |
|
متن کامل [PDF 156 kb]
(1618 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|