امکانسنجی تنظیم بازار تخممرغ و گوشت مرغ در سال 1386
|
محمد رحیم احمدوند*، آسیه قاسمی، ذبیح ا. . نجف پور |
|
|
چکیده: (11703 مشاهده) |
اهمیت کالاهای اساسی در سبد هزینه خانوارها و ضرورت افزایش امکان دسترسی مصرفکنندگان به ویژه اقشار کم درآمد، همچنین لزوم حمایت از تولیدکنندگان این کالاها و تأثیر عرضه و تقاضای آنها بر برخی شاخصهای اقتصادی نظیر تورم، به اجرای طرح تنظیم بازار کالاهای اساسی منتهی شد. با توجه به هزینههای قابل توجه اجرای این طرح، پیشبینی روند عرضه و تقاضای کالاهای مشمول به منظور افزایش ضریب موفقیت آن در تنظیم بازار کالاهای اساسی و پاسخگویی سریع به تحولات بازار این اقلام بهویژه در مقاطع خاص میتواند مفید باشد. در مقاله حاضر به منظور امکانسنجی تنظیم بازار گوشت مرغ و تخممرغ، روند تولید، مصرف و مازاد (کمبود) کالاهای یاد شده به تفکیک ماهانه در سال 1386 براساس روند سالهای 1385-1381 و فرض ثبات عوامل اثرگذار بر بازار این کالاها بررسی شده است. نتایج بررسی نشان میدهد که در مورد گوشت مرغ به استثنای دو ماه (مهر و آبان) در سایر ماهها مازاد تولید وجود خواهد داشت. در مورد تخممرغ نیز در شش ماهه اول سال، مازاد تولید و در شش ماهه دوم حداقل میزان هزار تن کسری وجود خواهد داشت. با توجه به امکان ذخیرهسازی گوشت مرغ و تخممرغ، خرید و ذخیرهسازی مازاد تولید در ماههای کم مصرف و عرضه آنها در مقاطعی که تولید، پاسخگوی نیاز جامعه نیست و بازار این کالاها با احتمال افزایش قیمت و بحران روبروست، میتواند در راستای تنظیم بازار آنها مفید باشد.
|
|
واژههای کلیدی: تنظیم بازار، کالاهای اساسی، مقاطع خاص، مازاد (کمبود)، ذخیرهسازی |
|
متن کامل [PDF 142 kb]
(1504 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|