بورس کالای ایران یکی از نهادهای مالی جدید در کشور است که سابقه فعالیت آن به چهار سال میرسد. مبادلات در این بورس در سه قالب نقد، نسیه و سلف انجام میگیرد و شامل محصولات فلزی، کشاورزی و پتروشیمی است. هدف از تأسیس این نهاد، کشف قیمت، شفافسازی معاملات، نظارت بر روند معاملات و پایبندی به تعهدات از سوی طرفین است.
حجم معاملات در بورس در سالهای ابتدایی بسیار بالا بود به گونهای که افزایش حجم مبادلات در سال 1383 نسبت به سال 1382 حدود 117 درصد گزارش شده است. اما این روند در سالهای 1384 و 1385تعدیل شد و رشد حجم معاملات در سالهای مذکور به ترتیب به 5/0 و3/22 درصد رسید. در سال 1386 علیرغم کاهش 8 درصدی حجم معاملات محصولات کشاورزی، رشد مجموع محصولات معامله شده در بورس کالا حدود 4 درصد بوده است.
ورود شرکتهای خارجی به بورس کالای ایران نشاندهنده وجود ظرفیتهای بالقوه در این بازار برای جذب سرمایهگذاران و تولیدکنندگان داخلی و بینالمللی است و میتوان با فراهم کردن بستر مناسب به توسعه این بازار و افزایش تأثیر آن بر نظام توزیع و قیمتگذاری کالاها در کشور امیدوار بود.
پورحسینی بنفشه، رشیدی مسلم. عملکرد بورس کالای ایران از ابتدای تأسیس تا پایان سال ۱۳۸۶. مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). ۱۳۸۷; ۸ (۸۵ و ۸۶) :۵-۹