امروزه بهبود فضای کسب و کار در جهت فراهم نمودن بسترهای لازم برای فعالیت فعالان اقتصادی و نیز دستیابی به بخش خصوصی کارآمدتر به عنوان یک راهبرد اقتصادی در کشورهای مختلف جهان مورد توجه قرار گرفته است. در مقاله حاضر بر پایه اطلاعات ارائه شده از سوی بانک جهانی وضعیت کسب و کار در ایران در سال 2010 میلادی در مقایسه با 183 کشور جهان، بر اساس شاخص های کمی کسب وکار بررسی گردیده است. شاخصهای ارائه شده از سوی بانک جهانی جهت مقایسه کمی فضای کسب و کار در کشورهای مختلف است و روش شناسی کسب و کار از این طریق، با محدودیتهایی مواجه است و برخی عوامل مهم و مؤثر بر کسب و کار همچون شرایط اقتصاد کلان یا توانایی زیربنایی نهادهای مختلف کشور، به صورت مستقیم از طریق پروژه کسب و کار مطالعه نمیگردند. شاخصهای مذکور شامل بررسی مراحل مختلف شروع کسب و کار، اخذ مجوزهای لازم ساخت، بکارگیری نیروی کار، ثبت مالکیت، اخذ اعتبارات، حمایت از سرمایهگذاران (سهامداران)، پرداخت مالیات، تجارت فرا مرزی، لازم الاجرا شدن قراردادها و نیز چگونگی پایان یک کسب و کار هستند.
جلیلی ظریفه. بررسی اجمالی فضای کسب و کار در ایران در مقایسه با سایر کشورها . مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1388; 9 (95 و 96) :115-135