[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 101 - ( اسفند 1388 ) ::
جلد 9 شماره 101 صفحات 110-69 برگشت به فهرست نسخه ها
سیاست یارانه‌های هدفمند و راهبرد رسانه ملی در فرهنگ‌سازی آن
امین مالکی*
، aminmaleki@gmail.com
چکیده:   (11334 مشاهده)
تا هنگامی‌که چتر حمایتی به‌میزان کافی همه افراد را پوشش ندهد، یکی از دشوارترین و پرجدل‌‌ترین مسائل مربوط به هدفمندی یارانه‌ها، تصمیم‌گیری در زمینه اولویت‌ها است. اجرای سیاست یارانه‌های هدفمند با توجه به گستردگی اثرگذاری آن، به تنهایی توسط دولت و بدون کمک‌ نهادهای مکمل سیاست‌های اقتصادی مانند رسانه ملی، به عنوان فراگیرترین رسانه کشور، امکان پذیر نیست. این مطالعه، برای بررسی نحوه فرهنگ‌سازی سیاست هدفمند‌کردن یارانه‌ها در رسانه ملی پارادایم‌های سه‌گانه نظریه‌های اثرگذاری رسانه را مورد بررسی قرار داده است و مراحل شکل‌گیری یک سیاست و ‌کارکردهای اصلی رسانه در اعمال نفوذ بر سیاست‌های اقتصادی را شناسایی کرده است و سپس به مقوله فرهنگ‌سازی می‌پردازد. بین کارشناسان حوزه فرهنگ، برخی نگرش «ساختی» به فرهنگ را با چالش‌های نظری و عملی متفاوتی همراه می‌دانند و برخی دیگر از نظریه‌پردازان فرهنگی قائل به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی هستند. با پذیرش این دیدگاه، سه ابزار اصلی رسانه در فرهنگ‌سازی و تبلیغ یک مفهوم اقتصادی عبارت‌اند از «برجسته‌سازی»، «پیش‌زمینه‌سازی» و «چارچوب‌سازی» که کاربرد هر کدام در فرهنگ‌سازی یارانه‌های هدفمند از سوی رسانه ملی مورد بررسی قرار گرفته است. پس از استخراج چارچوب‌های رسانه ملی، نهادهای دولتی، نهادهای غیردولتی،‌ مجلس و دانشگاه‌ها طی سال 1387 تا فصل اول سال 1388 با بررسی خروجی پایگاه‌های خبری رسمی، در این مطالعه پیشنهاد نموده‌اند که رسانه ملی در مرحله برجسته‌سازی طبق استدلال‌های دولت در زمینه هدفمند‌کردن یارانه‌ها پیش رفته است. در چارچوب‌سازی ضمن تاکید بر ارائه چارچوبی مستقل از سوی رسانه ملی، هدف ایجاد فضایی آموزشی و انتقادی است تا به این وسیله زمینه لازم برای اظهارنظر نخبگان فراهم آید. پاسخگویی دولت به چالش‌های مطرح شده از سوی نخبگان از بهترین شیوه‌های فرهنگ‌سازی سیاست هدفمند‌کردن یارانه‌ها در رسانه ملی خواهد بود.
متن کامل [PDF 932 kb]   (1422 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/6/19 | انتشار: 1388/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


مالکی امین. سیاست یارانه‌های هدفمند و راهبرد رسانه ملی در فرهنگ‌سازی آن. مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1388; 9 (101) :69-110

URL: http://ejip.ir/article-1-239-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 101 - ( اسفند 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اقتصادی- ماهنامه بررسی مسایل و سیاستهای اقتصادی Monthly Quarterly Journal of Economic Research and Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645