افزایش انفجاری تقاضای بنزین و اختصاص سهم عظیم یارانههای دولتی به این فرآورده نفتی از جمله چالشهای کشور از بعد سیاسی و اقتصادی در دهههای اخیر بوده است. سرانجام استفاده از ابزار سهیمهبندی جهت کاهش رشد بیرویه تقاضا در سال اخیر مورد توجه دولتمردان کشورمان قرار گرفته است. در پی اتخاذ این سیاست و با اتکا به ذخایر عظیم گاز ایران، استفاده از فرصتهای جایگزین همچون توسعه حملونقل گازسوز از جمله راهبردهای زیربنایی و عملیاتی در توفیق سیاست سهمیهبندی شناخته شده است. در این مقاله، ضمن نگرش اجمالی به اوضاع اقتصادی و ترکیب انرژی چند شور منتخب، تجارب و سیاستهای کاربردی آنها در قبال توسعه خودروهای گاز سوز مورد بررسی قرار گرفته است. اهرمهای مالی، فرهنگی و اجتماعی از جمله راهکارهای تأثیرگذار بر توسعه حملونقل گاز سوز این کشورها بوده است که به صورت منسجم و متناسب با سایر بخشها به اجرا در آمده است. همچنین فراهم سازی زیرساختها و بسترهای مناسب از دیگر عوامل مؤثر بوده است که غالباً به صورت سیاستهای مالیاتی و ارائه تسهیلات توسط یک نظام بانکی فعال به اجرا درآمده است.
میرفتاح سید مهدی. سیاستهای توسعهای حملونقل گازسوز (CNG) در سایر کشورها. مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1389; 10 (11 و 12) :43-60