این مقاله ابتدا به تعریف نوآوری میپردازد و چند نوع طبقهبندی علمی شامل نوآوری محصول- نوآوری فرآیند، نوآوری بنیادی- نوآوری افزایشی، نوآوری معمارگرایانه- نوآوری ناظر بر اجزاء را تعریف کرده و نمونههایی از آنها را معرفی مینماید، سپس به مقایسه الگوهای نوآوری در داخل اروپا، بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده پرداخته و با بیان مؤلفههای نوآوری (عوامل بازاری و غیربازاری)، تنوع آنها، ارتباط آنها در یک سیستم نوآوری و محیطی که نوآوری در آن ظاهر میشود به این سؤال که چه عواملی اعم از نهادها، سازمانها، قوانین تنظیم محیطی، دولتها، سیاستها و فعالیتهای آنها و... شدت نوآوری را تعیین میکنند، پاسخ میدهد.
تی.اچ میوز ماریوس، ادکوئیست چارلز، پورجعفری مقدم معصومه. مقدمهای بر نوآوری در محصول و فرایند. مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). ۱۳۸۹; ۱۰ (۷ و ۸) :۸۷-۱۰۶