در حالی که روابطخارجی مفهومی عام بوده و در بردارنده سیاستخارجی، تجارتخارجی و موارد دیگر میباشد، براین اساس برای مدیریت مناسب روابط خارجی نه تنها متغیرها و مؤلفههای سیاسی بلکه مؤلفههای اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و ... نیز میبایست مورد توجه دولتمردان قرار گرفته و هماهنگی و همسویی بین اجزاء و بدنه دخیل در این روابط به وجود آید. براین اساس، مدیریت موفق در روابطخارجی با کشورها مستلزم داشتن یک مدل تصمیمگیری بوده که در آن مؤلفههای مختلف و وزنهای هر یک تعیین شده و براساس آن کشورها رتبهبندی و متناسب با آن سطح روابط مشخص شود.