هدف: هدف از اجرای این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر آموزشوپرورش بر توسعه اقتصادی با تکنیک فراترکیب از انواع روشهای فرا مطالعه است. لیکن در این پژوهش در بخش نخست؛ به تحلیل تأثیر جایگاه آموزشوپرورش بر توسعه اقتصادی میپردازد در بخش دوم با استفاده از راهبرد بهکارگیری نرمافزار مکس کیودا به این پرسش پاسخ داده میشود. روش پژوهشی: در پژوهش حاضر با بهکارگیری رویکرد مرور سیستماتیک و فراترکیب کیفی، به تحلیل نتایج و یافتههای محققین قبلی پرداخته و با انجام گامهای هفتگانه روش ساندوسکی و باروسو، مدل مفهومی عوامل مؤثر آموزشوپرورش بر توسعه اقتصادی دستهبندیشده است انتخاب و درنهایت پس از خوانش و بررسی، ۱8 مقاله گزینش شد. یافتهها: بر اساس کدگذاری سه مرحلهای در نرمافزار MAXQDAاین عوامل در 3 مقوله اصلی و 10 زیر مقوله و 79 کد محوری تحلیل و دستهبندی شدند که پس از کمی سازی آنها در غالب نمودار درصدی بازنمایی شدند. بهمنظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت مطالعه حاضر از روش کاپا استفاده شد. ضریب کاپا محاسبهشده بهوسیله نرمافزار 22 SPSSبرابر 81/0 بوده که در سطح توافق عالی قرارگرفته است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد عوامل مؤثر آموزشوپرورش بر توسعه اقتصادی شامل؛ عوامل محیطی؛ عوامل ساختاری و عوامل زمینهای بودند. نتایج این پژوهش میتواند برای متولیان تصمیم گیران کلان حوزه اقتصادی مورداستفاده قرار گیرد.
اصل احمدی یاسمن سادات، گوهررستمی حمیدرضا. طراحی مدل فراترکیب عوامل مؤثر آموزشوپرورش بر توسعه اقتصادی. مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1401; 22 (5 و 6) :69-86