[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
:: دوره 21، شماره 11 و 12 - ( مجله اقتصادی 1400 ) ::
جلد 21 شماره 11 و 12 صفحات 131-91 برگشت به فهرست نسخه ها
ممیزی کیفیت در آموزش عالی: رهیافتی ضروری و اثربخش برای پاسخگویی نظام آموزش عالی کشور
کاظم فتح تبار فیروزجایی، محمد مهدی بابائی منقاری*
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، m.zmbm67@gmail.com
چکیده:   (145 مشاهده)
هدف: برای اطمینان از کیفیت بروندادهای آموزش عالی انجام ارزیابی و اعتبارسنجی (تضمین کیفیت و ممیزی کیفیت) امری اجتناب‌ناپذیر شده است. در طول تاریخ علم روش‌ها و رویکردها و ابزارهای مختلفی در کشورهای گوناگون توسط اندیشمندان مشهور جهان مطرح و به کار گرفته شد تا میزان کارایی و اثربخشی و کیفیت نظام آموزش عالی را مشخص سازند. یکی از رویکردهای مهم در این زمینه، ممیزی کیفیت در آموزش عالی است. علت اصلی این امر پیدایش عوامل زمینهای جدیدی است که هم از جهانی‌شدن و هم تغییرات درونی نظامهای آموزش عالی نشأت میگیرد.
روشها: پژوهش حاضر با روشی کتابخانهای و توصیفی- تحلیل (فراتحلیل کیفی) با مراجعه به اسناد و مدارک موجود و متون علمی و بررسیها و مطالعات تجربی در داخل و خارج به منظور بررسی، توضیح و تبیین ممیزی کیفیت به عنوان یکی از رویکردهای جدید برای تضمین کیفیت در دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی، ضرورت آن، معیارهای آن با توجه به تجربه برخی از کشورهای پیشرو در این زمینه و درنهایت وضعیت ممیزی کیفیت در ایران انجام شده است.
یافتهها: در طول دهه‌های گذشته، توسعه کمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و به تبع آن ازدیاد دانشجویان و دانش‌آموختگان، نظام آموزش عالی را با چالش‌های عدیده‌ای مواجهه ساخته است و لزوم ارزشیابی و پاسخگویی در جهت میزان تحقق اهداف و تعالی عملکرد نظام‌های آموزش عالی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه از حیث آموزش، پژوهش و خدمات علمی- فنی و مشاوره‌ای دوچندان شناخته است.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت شناخت ممیزی کیفیت به ‌عنوان ارزیابی مؤثر در آموزش عالی، در پایان مجموعه‌ای از پیشنهادها برای توسعه آموزش عالی و ارتقای کیفیت و کارایی آن تدوین و ارائه شده است.
 
واژه‌های کلیدی: ممیزی کیفیت، اثربخش، پاسخگویی، نظام آموزش عالی
متن کامل [PDF 1084 kb]   (56 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


فتح تبار فیروزجایی کاظم، بابائی منقاری محمد مهدی. ممیزی کیفیت در آموزش عالی: رهیافتی ضروری و اثربخش برای پاسخگویی نظام آموزش عالی کشور. مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1400; 21 (11 و 12) :91-131

URL: http://ejip.ir/article-1-1228-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 11 و 12 - ( مجله اقتصادی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اقتصادی- ماهنامه بررسی مسایل و سیاستهای اقتصادی Monthly Quarterly Journal of Economic Research and Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4692