هدف اصلی این تحقیق، کارآمدی سازوکارهای ایجادشده توسط دستاندرکاران آموزشوپرورش، در دستیابی به شاخصهای توسعه، خودکفایی و پیشرفت در ساحت اقتصادی و حرفهای در اثر تحریم از دیدگاه مدیران مدارس گیلان است. روش تحقیق از نوع نسبتاً ترکیبی است، نمونه آماری در بخش کیفی 18 نفر و در بخش کمّی 521 نفر بود. برای تهیه ابزار، از جلسات کانونی استفاده شد. ابزار مورد نظر، پرسشنامهای مشتمل بر 46 پرسش، حول اهداف و فرضیههای تحقیق بر مبنای ساحتهای سند تحول بنیادین و سازوکارهای انجامشده در اثر تحریم و 16 پرسش در زمینه اطلاعات اقتصادی درباره کشور حول برخی شاخصها طراحی گردید. برای نمونهگیری کیفی این طرح، از روش هدفمند مطلوب و در بخش کمّی از روش نمونهگیری احتمالی استفاده شد. از روشهای آماری همانند آمار توصیفی و آمار استنباطی نا پارامتریک مثل آزمون من ویتنی و خطای استاندارد غیرفاصلهای استفاده گردید. مهمترین نتایج حاصله این است که مدیران مدارس گیلان، به کارآمدی سازوکارهای ایجادشده در استان به میزان 89.6 درصد باور داشتند. مقایسه نشان داد بین کارآمدی سازوکارهای ایجادشده توسط دستاندرکاران آموزشوپرورش در دستیابی به شاخصهای توسعه خودکفایی و پیشرفت در اثر تحریم از دیدگاه مدیران زن و مرد گیلان تفاوت معنیداری وجود دارد.
هدایت پناه شالدهی احمد، مصطفی پور داوود. کارآمدی سازو کارهای ایجاد شده توسط دست اندرکاران آموزش و پرورش گیلان در دستیابی به شاخص های توسعه ، خودکفایی و پیشرفت براثر تحریم. مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1401; 22 (1 و 2) :101-133