گروه حسابداری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران ، vahid.bekhradinasab@gmail.com
چکیده: (1323 مشاهده)
مدیران تمایل دارند اخبار بد شرکت را برای مدّت طولانی نگهداری و انباشته کنند. هنگامی که توده اخبار منفی انباشته به نقطه اوج رسیده و به یکباره وارد بازار میشود، منجر به افزایش ریسک سقوط قیمت سهام میگردد. ادبیات نظری نشان میدهد که ریشه اصلی همزمانی قیمت سهام و ریسک سقوط قیمت سهام در عدم شفافیت اطلاعات مالی شرکتها میباشد، اما اگر شرکت دارای اعتبار بالایی باشد، مدیران شرکت سعی می کنند که در جهت حفظ آن، اقداماتی را انجام دهند که این مشکل برطرف گردد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر بررسی تاثیر اعتبار تجاری بر همزمانی قیمت سهام است، بهمنظور دستیابی به این هدف دو فرضیه تدوین شد که جهت آزمون این فرضیهها با استفاده از روش حذف سیستماتیک، نمونهای متشکل از 163 شرکت از بین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1390 تا 1399 انتخاب گردید و مدل رگرسیونی چند متغیره به روش دادههای مقطعی بکار برده شد، همچنین نرم افزار ایویوز برای تحلیل های آماری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از فرضیههای پژوهش نشان میدهد که شرکتهایبااعتبارتجاریبالانسبتبهداراییها،همزمانیقیمتسهام بالاییدارند و رقابتدربازارمحصولبررابطهبیناعتبارتجارینسبتبهداراییهاو همزمانیقیمتسهامتاثیرمعنیداریدارد، نتایج پژوهش همچنین حاکی از آن است که شرکتهایبااعتبارتجاریبالانسبتبهفروش،همزمانیقیمتسهامبالایی ندارند و رقابتدربازارمحصولبررابطهبیناعتبارتجارینسبتبهفروشوهمزمانی قیمتسهامتاثیرمعنیداریدارد.
بخردی نسب وحید. نقش محیط صنعت بر ارتباط بین اعتبار تجاری و همزمانی قیمت سهام. مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1400; 21 (9 و 10) :61-77