کاربرد زنجیر مارکوف در بانک
|
رضا حبیبی*، هدی حسینی |
|
|
چکیده: (2397 مشاهده) |
در این تحقیق، رفتار مشتریان ارزی بانک سپه با دیدگاه سودآوری با استفاده از روش خودگردانسازی پیشبینی میگردد. داده ها از پایگاه داده موجود در سیستم جامع بانکداری بانک سپه جمعآوری شدهاند. جامعه آماری (همچنین نمونه آماری) تحقیق مشتمل بر مشتریانی است که به طور همزمان دارای حساب مدتدار ارزی در بانک بوده و از تسهیلات ارزی نیز استفاده کردهاند که در دوره زمانی تحقیق تعداد آنها 381 نفر میباشد. در ابتدا روشهای مختلف تعیین ارزش طول عمر مشتری در سازمان و ضرورت آن بیان شده است، سپس با استفاده از بخشی از دادههای مالی و فردی مشتریان ارزی بانک سپه در دوره مالی 1390- 1397 و شناسایی متغیرهای مؤثر بر میزان سودآوری مشتریان در بانک مذکور روش مناسب برای بخشبندی مشتریان، روش خوشهبندی K میانگین تعیین شده است. در مرحله بعد مشتریان مذکور به گروههای مختلف تقسیم شده و سپس با استفاده از ماتریس احتمال انتقال مشتریان در گروههای مختلف و روش خودگردانسازی میزان سودآوری آنها بر اساس شباهت رفتارشان در زمان حال با رفتارشان در دورههای گذشته پیشبینی شده است. در نهایت با مقایسه نتایج بدست آمده با دو روش پایه رگرسیونهای ساده و چند متغیره مشخص گردید که عملکرد روش مورد استفاده در تحقیق نسبت به دو مدل پایه دیگر بهتر میباشد .
|
|
واژههای کلیدی: خودگردانسازی، ارزش طول عمر مشتری، اعتبارسنجی متقابل، خدمات مالی، روش K میانگین، پیشبینی میزان سودآوری |
|
متن کامل [PDF 1202 kb]
(244 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|