اهمیت بیمه های زندگی در توسعهی صنعت بیمه، رشد اقتصادی، تأمین مالی، توسعهی انسانی و شاخصهای رفاه از منظر پارادایمهای مختلف اقتصادی از یک سو و مواجههی کشورهای توسعهیافته و نوظهور برای سیاستگذاریهای تحولگرا از سوی دیگر، بر کسی پوشیده نیست. این مهم در تبیین وجوه قدرتمند و اثرگذار بیمهی زندگی در رشد معنادار ضریب نفوذ بیمه در کشورهای پیشرفته و نوظهور پیشران است که می تواند نقشهی راهی برای نیل به یک نتیجهی عملی در تحقق یک تحول معنیدار در توسعهی بیمههای زندگی در کشور، ترسیم نماید. بررسی تجربه بازارهای نوظهور، که موتور پیشران اقتصاد دنیا هستند و تبیین وجوه توسعهای بیمههای زندگی که نگرشهای جامعنگر، چندبعدی و توسعهگرا را برای یک تغییر معنیدار رقم خواهد زد، اساس تحقیق حاضر را شکل داده است. براساس نتایج تحقیق با اطمینان میتوان گفت که بسترها و نهادهای زیرساختی توسعهای برای یک تحول بنیادی در توسعهی بیمههای زندگی، که بنیان رشد و گسترش صنعت بیمه میباشد، فراهم آمده و حلقهی نهایی که این کنش جمعی را به سرانجام عمل می رساند، تغییر نگرش نهاد حاکمیت به منظور ارائهی سیاستها و طرحهای تحولگرا در حوزهی بیمههای زندگی است.