اعتماد شیوه ضروری و اجتنابناپذیر زندگی اجتماعی است و رکنی تأثیرگذار در زمینه موفقیت و سیاستگذاری در عرصه اجتماعی قلمداد میشود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در صنعت بیمه است. این پژوهش به روش پیمایشی صورت گرفته است و با استفاده از ابزار پرسشنامه، دادههای موردنظر جمعآوری شدهاند. جامعه آماری این پژوهش، بیمهگذاران عمده طرف قرارداد با شرکت بیمه دانا هستند که تعدادی از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار spss استفاده شده است. یافتههای این پژوهش حاکی از این است که میان رضایتمندی مشتری از کالا و خدمات و کیفیت خدمات ارائهشده با اعتماد همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد، نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که 21 درصد از تغییرات متغیر وابسته (اعتماد) از طریق تبیین متغیرهای مستقل شامل رضایتمندی مشتری از کالا و خدمات، کیفیت خدمات، رفتار اخلاقی فروشنده و مشارکت تبیین میشود. ضریب استاندارد مبین این امر است که متغیر رضایتمندی مشتریان از کالا و خدمات با ضریب تأثیر استاندارد رگرسیونی 338/0 دارای بیشترین قدرت پیشبینی کنندگی و تبیینکنندگی نسبت به مسئله اعتماد است.
حبیبی مرجان، احراری مهدی. عوامل موثر بر اعتماد سازی در صنعت بیمه (مطالعه موردی بیمه دانا). مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1399; 20 (7 و 8) :5-39