عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ، Masd1352@yahoo.com
چکیده: (2397 مشاهده)
در ایران با توجه به سیاستهای بانک مرکزی از جمله یکسان سازی نرخ سود سپردهها و وامها برای کلیه بانکهای کشور، سیاستهای قیمتی از اهمیت و اولویت خاصی برای بانکها برخوردار نبوده و بانکها سعی میکنند تا از طریق استراتژیهای غیر قیمتی از جمله تبلیغات عمل نمایند. بانک ها با توجه به ساختار رقابتی شدید حاکم بر آنها، بیش از گذشته به استفاده از تبلیغات گسترده رسانهای روی آوردهاند. آنچه در بحث تبلیغات حایز اهمیت است، ارزیابی میزان تاثیر آن بر عملکرد بانک است. از این رو در این تحقیق، میزان تاثیر هزینه تبلیغات بر عملکرد بانک بررسی شده است. برای ارزیابی عملکرد بانکها از معیارهای کفایت سرمایه، کیفیت دارائیها، نقدینگی و سودآوری استفاده شده است. این تحقیق با استفاده از داده های پنل منتشر شده در صورت های مالی بانکها از سال 96-1390 انجام شده است. نتایج نشان میدهد که هزینه تبلیغات با عملکرد بانک رابطه مثبت و معنیداری دارد. به طوری که یک درصد افزایش در هزینه تبلیغات، 024/0 درصد کفایت سرمایه، 089/0 درصد کیفیت دارائیها، 022/0 سودآوری و 131/0 نقدینگی بانک را افزایش میدهد. نتایج حاکی از آن است که متغیر نقدینگی بیشترین تاثیرپذیری را از هزینه تبلیغات دارد.در ایران با توجه به سیاستهای بانک مرکزی از جمله یکسان سازی نرخ سود سپردهها و وامها برای کلیه بانکهای کشور، سیاستهای قیمتی از اهمیت و اولویت خاصی برای بانکها برخوردار نبوده و بانکها سعی میکنند تا از طریق استراتژیهای غیر قیمتی از جمله تبلیغات عمل نمایند. بانک ها با توجه به ساختار رقابتی شدید حاکم بر آنها، بیش از گذشته به استفاده از تبلیغات گسترده رسانهای روی آوردهاند. آنچه در بحث تبلیغات حایز اهمیت است، ارزیابی میزان تاثیر آن بر عملکرد بانک است. از این رو در این تحقیق، میزان تاثیر هزینه تبلیغات بر عملکرد بانک بررسی شده است. برای ارزیابی عملکرد بانکها از معیارهای کفایت سرمایه، کیفیت دارائیها، نقدینگی و سودآوری استفاده شده است. این تحقیق با استفاده از داده های پنل منتشر شده در صورت های مالی بانکها از سال 96-1390 انجام شده است. نتایج نشان میدهد که هزینه تبلیغات با عملکرد بانک رابطه مثبت و معنیداری دارد. به طوری که یک درصد افزایش در هزینه تبلیغات، 024/0 درصد کفایت سرمایه، 089/0 درصد کیفیت دارائیها، 022/0 سودآوری و 131/0 نقدینگی بانک را افزایش میدهد. نتایج حاکی از آن است که متغیر نقدینگی بیشترین تاثیرپذیری را از هزینه تبلیغات دارد.در ایران با توجه به سیاستهای بانک مرکزی از جمله یکسان سازی نرخ سود سپردهها و وامها برای کلیه بانکهای کشور، سیاستهای قیمتی از اهمیت و اولویت خاصی برای بانکها برخوردار نبوده و بانکها سعی میکنند تا از طریق استراتژیهای غیر قیمتی از جمله تبلیغات عمل نمایند. بانک ها با توجه به ساختار رقابتی شدید حاکم بر آنها، بیش از گذشته به استفاده از تبلیغات گسترده رسانهای روی آوردهاند. آنچه در بحث تبلیغات حایز اهمیت است، ارزیابی میزان تاثیر آن بر عملکرد بانک است. از این رو در این تحقیق، میزان تاثیر هزینه تبلیغات بر عملکرد بانک بررسی شده است. برای ارزیابی عملکرد بانکها از معیارهای کفایت سرمایه، کیفیت دارائیها، نقدینگی و سودآوری استفاده شده است. این تحقیق با استفاده از داده های پنل منتشر شده در صورت های مالی بانکها از سال 96-1390 انجام شده است. نتایج نشان میدهد که هزینه تبلیغات با عملکرد بانک رابطه مثبت و معنیداری دارد. به طوری که یک درصد افزایش در هزینه تبلیغات، 024/0 درصد کفایت سرمایه، 089/0 درصد کیفیت دارائیها، 022/0 سودآوری و 131/0 نقدینگی بانک را افزایش میدهد. نتایج حاکی از آن است که متغیر نقدینگی بیشترین تاثیرپذیری را از هزینه تبلیغات دارد.در ایران با توجه به سیاستهای بانک مرکزی از جمله یکسان سازی نرخ سود سپردهها و وامها برای کلیه بانکهای کشور، سیاستهای قیمتی از اهمیت و اولویت خاصی برای بانکها برخوردار نبوده و بانکها سعی میکنند تا از طریق استراتژیهای غیر قیمتی از جمله تبلیغات عمل نمایند. بانک ها با توجه به ساختار رقابتی شدید حاکم بر آنها، بیش از گذشته به استفاده از تبلیغات گسترده رسانهای روی آوردهاند. آنچه در بحث تبلیغات حایز اهمیت است، ارزیابی میزان تاثیر آن بر عملکرد بانک است. از این رو در این تحقیق، میزان تاثیر هزینه تبلیغات بر عملکرد بانک بررسی شده است. برای ارزیابی عملکرد بانکها از معیارهای کفایت سرمایه، کیفیت دارائیها، نقدینگی و سودآوری استفاده شده است. این تحقیق با استفاده از داده های پنل منتشر شده در صورت های مالی بانکها از سال 96-1390 انجام شده است. نتایج نشان میدهد که هزینه تبلیغات با عملکرد بانک رابطه مثبت و معنیداری دارد. به طوری که یک درصد افزایش در هزینه تبلیغات، 024/0 درصد کفایت سرمایه، 089/0 درصد کیفیت دارائیها، 022/0 سودآوری و 131/0 نقدینگی بانک را افزایش میدهد. نتایج حاکی از آن است که متغیر نقدینگی بیشترین تاثیرپذیری را از هزینه تبلیغات دارد.