[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 20، شماره 3 و 4 - ( مجله اقتصادی 1399 ) ::
جلد 20 شماره 3 و 4 صفحات 153-137 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر هزینه های تبلیغات بر عملکرد بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
مسعود سعادت مهر*
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ، Masd1352@yahoo.com
چکیده:   (2014 مشاهده)
در ایران  با توجه به سیاست­های بانک مرکزی از جمله یکسان سازی نرخ سود سپرده­ها و وام­ها برای کلیه بانک­های کشور، سیاست­های قیمتی از اهمیت و اولویت خاصی برای بانک­­ها برخوردار نبوده و بانک­ها سعی می­کنند تا از طریق استراتژی­های غیر قیمتی از جمله تبلیغات عمل نمایند. بانک ها با توجه به ساختار رقابتی شدید حاکم بر آنها، بیش از گذشته به استفاده از تبلیغات گسترده رسانه­ای روی آورده­اند. آنچه در بحث تبلیغات حایز اهمیت است، ارزیابی میزان تاثیر آن بر عملکرد بانک است. از این رو در این تحقیق، میزان تاثیر هزینه تبلیغات بر عملکرد بانک بررسی شده است. برای ارزیابی عملکرد بانکها از معیارهای کفایت سرمایه، کیفیت دارائی­ها، نقدینگی و سودآوری استفاده شده است. این تحقیق با استفاده از داده های پنل منتشر شده در صورت های مالی بانکها از سال 96-1390 انجام شده است. نتایج نشان می­دهد که هزینه تبلیغات با عملکرد بانک رابطه مثبت و معنی­داری دارد. به طوری که یک درصد افزایش در هزینه تبلیغات، 024/0 درصد کفایت سرمایه، 089/0 درصد کیفیت دارائی­ها، 022/0 سودآوری و 131/0 نقدینگی بانک را افزایش می­دهد. نتایج حاکی از آن است که متغیر نقدینگی بیشترین تاثیرپذیری را از  هزینه تبلیغات دارد.در ایران  با توجه به سیاست­های بانک مرکزی از جمله یکسان سازی نرخ سود سپرده­ها و وام­ها برای کلیه بانک­های کشور، سیاست­های قیمتی از اهمیت و اولویت خاصی برای بانک­­ها برخوردار نبوده و بانک­ها سعی می­کنند تا از طریق استراتژی­های غیر قیمتی از جمله تبلیغات عمل نمایند. بانک ها با توجه به ساختار رقابتی شدید حاکم بر آنها، بیش از گذشته به استفاده از تبلیغات گسترده رسانه­ای روی آورده­اند. آنچه در بحث تبلیغات حایز اهمیت است، ارزیابی میزان تاثیر آن بر عملکرد بانک است. از این رو در این تحقیق، میزان تاثیر هزینه تبلیغات بر عملکرد بانک بررسی شده است. برای ارزیابی عملکرد بانکها از معیارهای کفایت سرمایه، کیفیت دارائی­ها، نقدینگی و سودآوری استفاده شده است. این تحقیق با استفاده از داده های پنل منتشر شده در صورت های مالی بانکها از سال 96-1390 انجام شده است. نتایج نشان می­دهد که هزینه تبلیغات با عملکرد بانک رابطه مثبت و معنی­داری دارد. به طوری که یک درصد افزایش در هزینه تبلیغات، 024/0 درصد کفایت سرمایه، 089/0 درصد کیفیت دارائی­ها، 022/0 سودآوری و 131/0 نقدینگی بانک را افزایش می­دهد. نتایج حاکی از آن است که متغیر نقدینگی بیشترین تاثیرپذیری را از  هزینه تبلیغات دارد.در ایران  با توجه به سیاست­های بانک مرکزی از جمله یکسان سازی نرخ سود سپرده­ها و وام­ها برای کلیه بانک­های کشور، سیاست­های قیمتی از اهمیت و اولویت خاصی برای بانک­­ها برخوردار نبوده و بانک­ها سعی می­کنند تا از طریق استراتژی­های غیر قیمتی از جمله تبلیغات عمل نمایند. بانک ها با توجه به ساختار رقابتی شدید حاکم بر آنها، بیش از گذشته به استفاده از تبلیغات گسترده رسانه­ای روی آورده­اند. آنچه در بحث تبلیغات حایز اهمیت است، ارزیابی میزان تاثیر آن بر عملکرد بانک است. از این رو در این تحقیق، میزان تاثیر هزینه تبلیغات بر عملکرد بانک بررسی شده است. برای ارزیابی عملکرد بانکها از معیارهای کفایت سرمایه، کیفیت دارائی­ها، نقدینگی و سودآوری استفاده شده است. این تحقیق با استفاده از داده های پنل منتشر شده در صورت های مالی بانکها از سال 96-1390 انجام شده است. نتایج نشان می­دهد که هزینه تبلیغات با عملکرد بانک رابطه مثبت و معنی­داری دارد. به طوری که یک درصد افزایش در هزینه تبلیغات، 024/0 درصد کفایت سرمایه، 089/0 درصد کیفیت دارائی­ها، 022/0 سودآوری و 131/0 نقدینگی بانک را افزایش می­دهد. نتایج حاکی از آن است که متغیر نقدینگی بیشترین تاثیرپذیری را از  هزینه تبلیغات دارد.در ایران  با توجه به سیاست­های بانک مرکزی از جمله یکسان سازی نرخ سود سپرده­ها و وام­ها برای کلیه بانک­های کشور، سیاست­های قیمتی از اهمیت و اولویت خاصی برای بانک­­ها برخوردار نبوده و بانک­ها سعی می­کنند تا از طریق استراتژی­های غیر قیمتی از جمله تبلیغات عمل نمایند. بانک ها با توجه به ساختار رقابتی شدید حاکم بر آنها، بیش از گذشته به استفاده از تبلیغات گسترده رسانه­ای روی آورده­اند. آنچه در بحث تبلیغات حایز اهمیت است، ارزیابی میزان تاثیر آن بر عملکرد بانک است. از این رو در این تحقیق، میزان تاثیر هزینه تبلیغات بر عملکرد بانک بررسی شده است. برای ارزیابی عملکرد بانکها از معیارهای کفایت سرمایه، کیفیت دارائی­ها، نقدینگی و سودآوری استفاده شده است. این تحقیق با استفاده از داده های پنل منتشر شده در صورت های مالی بانکها از سال 96-1390 انجام شده است. نتایج نشان می­دهد که هزینه تبلیغات با عملکرد بانک رابطه مثبت و معنی­داری دارد. به طوری که یک درصد افزایش در هزینه تبلیغات، 024/0 درصد کفایت سرمایه، 089/0 درصد کیفیت دارائی­ها، 022/0 سودآوری و 131/0 نقدینگی بانک را افزایش می­دهد. نتایج حاکی از آن است که متغیر نقدینگی بیشترین تاثیرپذیری را از  هزینه تبلیغات دارد.
واژه‌های کلیدی: هزینه تبلیغات، سودآوری بانک، نقدینگی بانک، عملکرد بانک، کفایت سرمایه
متن کامل [PDF 1113 kb]   (308 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/7 | پذیرش: 1399/4/31 | انتشار: 1399/4/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


سعادت مهر مسعود. بررسی تأثیر هزینه های تبلیغات بر عملکرد بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1399; 20 (3 و 4) :137-153

URL: http://ejip.ir/article-1-1148-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 و 4 - ( مجله اقتصادی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اقتصادی- ماهنامه بررسی مسایل و سیاستهای اقتصادی Monthly Quarterly Journal of Economic Research and Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645