[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 3 و 4 - ( مجله اقتصادی 1399 ) ::
جلد 20 شماره 3 و 4 صفحات 41-80 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تجربی آزمون تئوری علامت‌دهی با استفاده از تکنیک PSM (شواهدی از بازار سرمایه ایران)
وحید بخردی نسب*
گروه حسابداری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران ، vahid.bekhradinasab@gmail.com
چکیده:   (50 مشاهده)
باتوجه به پژوهش­های انجام شده در زمینه اقلام تعهدی، چگونگی استفاده مدیران از انتخاب­های اختیاری ‌و نقش آن در تصمیم‌گیری­های مالی شرکت‌ها به خوبی درک‌ نمی‌شود. شرکت­های ‌محدود دارای پروژه‌های ‌ارزشمند، می‌توانند از انتخاب­های اختیاری به عنوان جنبه­های مثبت فعالیت خود در بازار استفاده نمایند. بدین صورت­که می­توانند با استفاده از انتخاب­ های اختیاری، جنبه­های مثبت فعالیت خود را به بازار علامت ­دهی کنند و به این ترتیب قیمت سهام سرمایه خود را در کوتاه­ مدت افزایش دهند و از مشکلات تامین مالی برای دوره آتی رهایی یابند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی نقش علامت­دهی اقلام تعهدی به بازار بر محدودیت­ های مالی شرکت­ های محدود و نامحدود مالی است. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه شرکت­ های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار طی بازه زمانی 1389-1397 می ­باشد. با استفاده از روش حذف نظام­مند 117 شرکت به عنوان حجم نمونه انتخاب شد، که مبتنی بر هدف پژوهش مبنی بر بررسی تطبیقی اثرگذاری نقش علامت ­دهی اقلام تعهدی به بازار بر محدودیت­ های تامین مالی در شرکت­ های محدود و نامحدود، تکنیک تطبیق آماری امتیاز گرایشی، 8292 شرکت-سال برای شرکت­ های محدود و 10428 شرکت-سال را برای شرکت­ های نامحدود جهت بررسی فرضیه پژوهش و برازش مدل پژوهشی مشخص نمود. نرم ­افزار مورد استفاده جهت اجرای تکنیک تطبیق آماری امتیاز گرایشی Oxmetrics6 می­ باشد و طرح آزمون فرضیه پژوهش با استفاده نرم افزار Stata12 برازش شده است. شواهد پژوهش حاکی از آن است که علامت ­دهی اقلام تعهدی به بازار توسط مدیران، منجر به کاهش محدودیت­ های تامین مالی در شرکت­ های محدود در مقایسه با شرکت­ های نامحدود می ­شود. نتایج، شواهد پشتیبانی‌کننده‌ای را ارائه‌ می‌دهد که در آن استفاده از اقلام‌تعهدی ‌اختیاری می‌تواند به شرکت‌های محدود با پروژه‌های ارزشمند کمک ‌کند تا محدودیت‌ها را کاهش و ارزش شرکت را افزایش دهند. ولی در شرکت­ های نامحدود استفاده از این اقلام چندان اهمیتی ندارد. در واقع شرکت‌های نامحدود نیازی به نشان دادن جنبه­ های مثبت فعالیت خود با استفاده از اقلام تعهدی اختیاری ندارند. ولی در مقابل شرکت ­های محدود جهت پیشگیری از خروج سرمایه­ های سهامداران و سرمایه­ گذاران و عدم اعتباردهی بانک ­ها نیازمند به علامت­دهی اقلام تعهدی به بازار می ­باشند.
واژه‌های کلیدی: علامت‌دهی، محدودیت تامین مالی، شرکت‌های محدود، شرکت‌های نامحدود، تکنیک تطبیق آماری امتیاز گرایشی.
متن کامل [PDF 1476 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/9 | پذیرش: 1399/4/31 | انتشار: 1399/4/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


بخردی نسب وحید. بررسی تجربی آزمون تئوری علامت‌دهی با استفاده از تکنیک PSM (شواهدی از بازار سرمایه ایران). مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1399; 20 (3 و 4) :41-80

URL: http://ejip.ir/article-1-1145-fa.html



دوره 20، شماره 3 و 4 - ( مجله اقتصادی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اقتصادی- ماهنامه بررسی مسایل و سیاستهای اقتصادی Monthly Quarterly Journal of Economic Research and Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4282