فرارودههای لبنی، از ضروریترین کالاها در سبد غذایی خانوراهای ایرانی است. ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﻫﻤﯿﺖ آن در ﺗﻐﺬیﻪ و اﻣﻨﯿﺖ ﻏـﺬایﯽ ﺟﺎﻣﻌـﻪ و ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ اهمیت ایجاد اشتغال و درآمد برای تولیدکنندگان آن، محصولی است که همواره مورد حمایت دولت میباشد. تغییر قیمت ﻣﺤﺼﻮل از ﻃﺮﻓﯽ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﻮﻟﯿﺪ و رﻓﺎه ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن و از ﻃﺮف دیﮕﺮ ﻣﻮﺟـﺐ ﺗﻐﯿﯿـﺮ ﻣﯿـﺰان مصرف و رﻓﺎه ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﯽﺷﻮد. در سالهای اخیر قیمت، مقدار مصرف و عرضه فرآوردههای لبنی دچار تغییراتی شده است که رفاه مصرفکنندگان و تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار داده است. تغییرات قیمت یکی از عوامل تاثیرگذار بر رفاه اقتصادی جامعه میباشد. مطالعه حاضر با هدف تحلیل و بررسی آثار تغییرات قیمت فراوردههای لبنی بر رفاه مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای دوره 96-1370 در ایران انجام شده است. بدین منظور پس از تخمین توابع عرضه و تقاضای لبنیات با استفاده از روش VECM، تغییرات رفاهی مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در سه سناریو مختلف 5%، 10% و 20% قیمت محصول مورد مطالعه بررسی شدند. نتایج نشان داد که فراوردههای لبنی جزء کالای ضروری در بین خانوارها محسوب میشود. نتایج تغییرات رفاهی نشان داد که کاهش رفاه مصرفکنندگان در برخی از سالها بیشتر از افزایش رفاه تولیدکنندگان بوده و رفاه جامعه کاهش پیدا کرده است.
علیپور مینا. تحلیل آثار تغییرات قیمت فرآوردههای لبنی بر رفاه تولیدکنندگان و مصرف-کنندگان در ایران. مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1398; 19 (5 و 6) :27-49