TY - JOUR T1 - TT - کاربرد زنجیر مارکوف در بانک JF - ejip.ir JO - ejip.ir VL - 21 IS - 7 UR - http://ejip.ir/article-1-1208-fa.html Y1 - 2021 SP - 103 EP - 128 N2 - در این تحقیق، رفتار مشتریان ارزی بانک سپه با دیدگاه سودآوری با استفاده از روش خودگردان­سازی پیش­بینی می­گردد. داده­ ها از پایگاه داده موجود در سیستم جامع بانکداری بانک سپه جمع­آوری شده­اند. جامعه آماری (همچنین نمونه آماری) تحقیق مشتمل بر مشتریانی است که به طور همزمان دارای حساب مدت­دار ارزی در بانک بوده و از تسهیلات ارزی نیز استفاده کرده­اند که در دوره زمانی تحقیق تعداد آنها 381 نفر می­باشد. در ابتدا روش­های مختلف تعیین ارزش طول عمر مشتری در سازمان و ضرورت آن بیان شده است، سپس با استفاده از بخشی از داده­های مالی و فردی مشتریان ارزی بانک سپه در دوره مالی 1390- 1397 و شناسایی متغیرهای مؤثر بر میزان سودآوری مشتریان در بانک مذکور روش مناسب برای بخش­بندی مشتریان، روش خوشه­بندی K میانگین تعیین شده است. در مرحله بعد مشتریان مذکور به گروه­های مختلف تقسیم شده و سپس با استفاده از ماتریس احتمال انتقال مشتریان در گروه­های مختلف و روش خودگردان­سازی میزان سودآوری آنها بر اساس شباهت رفتارشان در زمان حال با رفتارشان در دوره­های گذشته پیش­بینی شده است. در نهایت با مقایسه نتایج بدست آمده با دو روش پایه رگرسیون­های ساده و چند متغیره مشخص گردید که عملکرد روش مورد استفاده در تحقیق نسبت به دو مدل پایه دیگر بهتر می­باشد . M3 ER -