TY - JOUR T1 - TT - برآورد توابع تولید واحدهای دانشگاهی (مورد مطالعه: دانشگاه‌های منتخب) JF - ejip.ir JO - ejip.ir VL - 20 IS - 9 UR - http://ejip.ir/article-1-1168-fa.html Y1 - 2021 SP - 55 EP - 94 N2 - امروزه دانشگاه­ها، بعنوان مراکز تربیت نیروی انسانی متخصص کشورها، نقش مهمی در افزایش رشد و توسعه­ی اقتصادی ایفا می­کنند. در همین راستا، اقتصاد آموزش عالی در چند دهه­ی اخیر گامهای موثری در جهت نحوه­ی تخصیص بهینه منابع فیزیکی و انسانی در دانشگاه­ها و افزایش کارایی آنها به عنوان واحدهای تولیدی چند ستانده­ای برداشته است. با توجه به اینکه در چند سال اخیر دانشگاه­های دولتی ایران قسمت اعظم منابع خود را صرف تولید آموزشی کردند، این مقاله با در نظر گرفتن دانشگاه­های دولتی جامع و صنعتی به عنوان واحدهای تولیدی و بررسی ارتباط عوامل انسانی و مادی 49 دانشگاه دولتی جامع و صنعتی کشور برای دوره زمانی 1394-1393 و 93-1392، یک تابع تولید آموزشی را به روش حداقل مربعات معمولی (OLS) با دو روش توابع تولید (کاب-داگلاس و ترانسلوگ) برآورد می­کند که در آن دانشجویان ثبت­نامی، اساتید، درآمد اختصاصی و کارکنان به عنوان نهاده­هاست. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که، در سال 93-1392 با تخمین تابع تولید کاب-داگلاس نشان داد که، اعضای هیات علمی (189/0) و کارکنان (172/0) بعنوان مهمترین نهاده­ها در تولید ستانده آموزشی یعنی فارغ­التحصیلان موثرند و اعضای هیات علمی (19/0) بعنوان مهمترین نهاده­ها در تولید ستانده آموزشی یعنی دانشجویان در حال تحصیل (جاری) دارد. دانشجویان ثبت­نامی (58/0) و مخارج کل (88/0) بعنوان مهمترین نهاده­ها در تولید ستانده آموزشی یعنی درآمداختصاصی موثرند و از طرفی دیگر در تخمین تابع تولید ترانسلوگ هیات علمی (24/0)، دانشجویان ثبت نامی (65/0) و کارکنان (32/0) بعنوان نهاده­ها در تولید ستانده آموزشی یعنی فارغ­التحصیلان موثرتر بودند. هیات علمی (18/0)، دانشجویان ثبت نامی (98/0) بعنوان نهاده­ها در تولید ستانده آموزشی یعنی دانشجویان در حال تحصیل (جاری) موثرتر بودند. مخارج کل (88/0)، دانشجویان ثبت نامی (98/0) و کارکنان (84/0) بعنوان نهاده­ها در تولید ستانده آموزشی یعنی درآمداختصاصی موثرتر بودند. یافته­های پژوهش در سال 94-1393 با تخمین تابع تولید کاب-داگلاس نشان داد که، دانشجویان ثبت نامی (77/0) و کارکنان (312/0) بعنوان مهمترین نهاده­ها در تولید ستانده آموزشی یعنی فارغ­التحصیلان موثرند. مخارج کل (75/0) بعنوان مهمترین نهاده­ها در تولید ستانده آموزشی یعنی درآمداختصاصی موثرند.و از طرفی دیگر در تخمین تابع تولید ترانسلوگ دانشجویان ثبت نامی (98/0) و کارکنان (95/0) بعنوان نهاده­ها در تولید ستانده آموزشی یعنی فارغ­التحصیلان موثرتر بودند. مخارج کل (99/0) بعنوان نهاده­ها در تولید ستانده آموزشی یعنی درآمد اختصاصی موثرتر بودند. M3 ER -