RT - Journal Article T1 - JF - ejip.ir YR - 2018 JO - ejip.ir VO - 18 IS - 7 UR - http://ejip.ir/article-1-930-fa.html SP - 115 EP - 141 AB - یکی از معیارهای اصلی برای سنجش کارایی دولت­های مختلف قطعاً عملکرد اقتصادی است. این موضوع که وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی در دولت­های مختلف چه تغییراتی داشته­اند و اینکه آیا دولت توانسته با استفاده از سیاست­های پولی و مالی متغیرهای مهم کلان اقتصادی نظیر نرخ بیکاری، تورم و رشد اقتصادی را در سطح مطلوب حفظ کند سؤالی است که بسیاری از سیاستمداران و اقتصاددانان به دنبال یافتن پاسخ برای آن هستند. در همین راستا و برای سنجش عملکرد اقتصادی کشورها و دولت­های مختلف از نشانگرهایی اقتصادی متفاوتی استفاده می­کنند. در میان این نشانگرهای اقتصادی شاخص فلاکت اقتصادی با توجه به تعریف ساده آن از یک طرف و اهمیت مؤلفه‌های آن از طرف دیگر یکی از پرکاربردترین نشانگرها در این زمینه است. در این مقاله با استفاده از دو تعریف شاخص فلاکت اوکان و شاخص فلاکت هنک ابتدا وضعیت شاخص فلاکت اقتصاد ایران در بین کشورهای منطقه و جهان مورد ارزیابی قرار گرفته و در قدم بعدی به منظور رسیدن به تصویری روشن­تر عملکرد دولت­های مختلف در این شاخص بررسی شده است. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده نرخ فلاکت اوکان کشور در سال 2016 با طی یک روند نزولی قابل توجه به 21 درصد رسیده است. مقایسه شاخص فلاکت هنک در بین ایران و سایر کشورهای موضوع سند چشم‌انداز نشان می‌دهد در سال 2016 ایران جایگاه هشتم را با نرخ فلاکت 9/26 در منطقه داشته و نسبت به سال گذشته نرخ فلاکت کشور کاهش قابل توجه 4/12 داشته است. همچنین مقایسه عملکرد دولت­های هاشمی رفسنجانی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی نشان می­دهد بیشترین نوسان در شاخص فلاکت مربوط به دولت­های هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد بوده است. همچنین با توجه به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در دولت دوم روحانی به منظور حفظ روند کنونی به نظر می‌رسد دولت بایستی در کوتاه‌مدت با استفاده از ظرفیت مالی کشورهایی نظیر چین و روسیه اثرگذاری تحریم‌ها را کم کرده و در بلندمدت با ایجاد پیمان‌های دوجانبه پولی وابستگی خود به دلار را کاهش دهد. LA eng UL http://ejip.ir/article-1-930-fa.html M3 ER -