TY - JOUR T1 - TT - جایگاه و نقش بازاریابی رابطه‌مند در بخش خدمات آموزشی JF - ejip.ir JO - ejip.ir VL - 14 IS - 11 UR - http://ejip.ir/article-1-714-fa.html Y1 - 2015 SP - 93 EP - 108 N2 - در دهه‌های اخیر با افزایش رقابت در بازارها، سازمان‌ها به اهمیت رضایت مشتریان خود واقف شده‌ و به این نکته پی برده‌اند که حفظ مشتریان فعلی خودشان به‌مراتب از جذب مشتریان جدید کم‌هزینه‌تر می‌باشد. محیط متغیر کنونی موجب شده است که مؤسسات و شرکت‌های تولیدی و خدماتی بیشتر بر روی مشتریان و رقابت متمرکز شوند، شرکت‌ها می‌بایست بر تعاملاتشان با مشتریان نظارت داشته باشند و با ارزش‌آفرینی برای آنها از طریق درک درست نیازهایشان موجبات رضایتمندی آنها را فراهم نمایند. در مورد مفهوم حفظ مشتری، بازاریابی رابطه‌مند روش خوبی برای دستیابی به این هدف است و با آن می‌توان مشتریان قبلی را حفظ کرد و از طریق وفاداری آنها سودآوری شرکت را بهبود بخشید. تحقیق حاضر به شناسایی نقش و جایگاه بازاریابی رابطه‌مند در مؤسسات خدمات آموزشی می‌پردازد. محقق در این زمینه مطالعاتی را در منابع ثانویه از جمله پایان‌نامه‌ها و مقالات لاتین انجام داده است. M3 ER -