مدل کسبوکار ابزاری برای ساماندهی بانکهای کشور
|
اکبر کشاورزیان پیوستی*، صمد مطلبی اصل |
بانک سپه ، peyvasti@gmail.com |
|
چکیده: (4005 مشاهده) |
با ظهور انقلاب در فناوریهای اطلاعاتی و نوین و به وجود آمدن پیوندهای پسین و پیشین در کسبوکارهای الکترونیک نظیر اینترنت، موبایل، شبکههای اجتماعی و ...، مدل کسبوکار با تعریفی نوین وارد بازارهای مختلف ازجمله بانکداری شده و به دلیل مزیتهای حاصل از تدوین مدل، در بانکداری دنیا ساختار نوینی برای افزایش اثربخشی و حداکثرسازی سود بنا نهاده شد و بانکهای موفق دنیا به تبیین مدل کسبوکار و انتخاب ساختار مرتبط پرداختند. در بانکداری با استفاده از مدل کسبوکار میتوان به بررسی و تجزیهوتحلیل گروههای مشتریان، روشها، کانالها، ابزارها، سیستمهای ارتباط با مشتری، منابع و فعالیتها و جریان درآمدی و هزینهها برای ارائه خدمات به مشتریان پرداخته و با راهبرد برد- برد به حداکثرسازی سود و منافع بانک، مشتری و سایر ذینفعان اقدام نمود. تعیین مدل کسبوکار در هر بانک و در کل در شبکه بانکی کشور منجر به افزایش بهرهوری و کارایی شده و از اتلاف منابع و درگیر شدن بانکها در امور موازی و مهمتر از آن، به وجود آمدن رقابتهای ناسالم که از فقدان مدل کسبوکار در بانکها و تشابه خدمات کلیه بانکها نشئت میگیرد، جلوگیری میکند. در این مقاله ضمن معرفی و تشریح تابلوی طراحی مدل کسبوکار ارائهشده توسط الکساندر استروالدر و همکاران و طراحی و تحلیل تابلوی کسبوکار برای بانکداری جامع کشور در سه مقطع گذشته، حال و آینده، نسبت به تحلیل وضعیت موجود فعالیت بانکها در نظام بانکی کشور اقدام و در انتها پیشنهادهایی برای برونرفت از این وضعیت ارائه شده است.
|
|
واژههای کلیدی: مدل کسبوکار، تابلوی طراحی مدل کسبوکار، بانک، بانکداری جامع. |
|
متن کامل [PDF 775 kb]
(1860 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/2/2 | پذیرش: 1396/9/18 | انتشار: 1396/9/18
|
|
|
|