:: دوره 17، شماره 7 و 8 - ( مجله اقتصادی 1396 ) ::
جلد 17 شماره 7 و 8 صفحات 72-41 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل کسب‌وکار ابزاری برای سامان‌دهی بانک‌های کشور
اکبر کشاورزیان پیوستی*، صمد مطلبی اصل
بانک سپه ، peyvasti@gmail.com
چکیده:   (4005 مشاهده)

با ظهور انقلاب در فناوری­های اطلاعاتی و نوین و به وجود آمدن پیوندهای پسین و پیشین در کسب‌وکارهای الکترونیک نظیر اینترنت، موبایل، شبکه­های اجتماعی و ...، مدل کسب‌وکار با تعریفی نوین وارد بازارهای مختلف ازجمله بانکداری شده و به دلیل مزیت­های حاصل از تدوین مدل، در بانکداری دنیا ساختار نوینی برای افزایش اثربخشی و حداکثرسازی سود بنا نهاده شد و بانک­های موفق دنیا به تبیین مدل کسب­وکار و انتخاب ساختار مرتبط پرداختند. در بانکداری با استفاده از مدل کسب­وکار می­توان به بررسی و تجزیه­وتحلیل گروه­های مشتریان، روش‌ها، کانال­ها، ابزارها، سیستم­های ارتباط با مشتری، منابع و فعالیت­ها و جریان درآمدی و هزینه­ها برای ارائه خدمات به مشتریان پرداخته و با راهبرد برد- برد به حداکثرسازی سود و منافع بانک، مشتری و سایر ذی‌نفعان اقدام نمود. تعیین مدل کسب­وکار در هر بانک و در کل در شبکه بانکی کشور منجر به افزایش بهره­وری و کارایی شده و از اتلاف منابع و درگیر شدن بانک‌ها در امور موازی و مهم­تر از آن، به وجود آمدن رقابت­های ناسالم که از فقدان مدل کسب­وکار در بانک‌ها و تشابه خدمات کلیه بانک‌ها نشئت می­گیرد، جلوگیری می­کند. در این مقاله ضمن معرفی و تشریح تابلوی طراحی مدل کسب­وکار ارائه‌شده توسط الکساندر استروالدر و همکاران و طراحی و تحلیل تابلوی کسب­وکار برای بانکداری جامع کشور در سه مقطع گذشته، حال و آینده، نسبت به تحلیل وضعیت موجود فعالیت بانک‌ها در نظام بانکی کشور اقدام و در انتها پیشنهادهایی برای برون­رفت از این وضعیت ارائه شده است.
 

واژه‌های کلیدی: مدل کسب‌وکار، تابلوی طراحی مدل کسب‌وکار، بانک، بانکداری جامع.
متن کامل [PDF 775 kb]   (1860 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/2 | پذیرش: 1396/9/18 | انتشار: 1396/9/18


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 7 و 8 - ( مجله اقتصادی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها