:: دوره 15، شماره 3 و 4 - ( مجله اقتصادی 1394 ) ::
جلد 15 شماره 3 و 4 صفحات 62-41 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مزیت نسبی، رقابتی محصولات عمده کشاورزی در استان البرز
حسین جلیل پیران*، نسیم ناصری اسکویی
، hjp1356@yahoo.com
چکیده:   (6478 مشاهده)
در این مقاله ابتدا به توصیفی جامع در خصوص مفاهیم مزیت نسبی و مطلق و مفهوم ماتریس تحلیل سیاستی پرداخته شده است و در قالب 3 شاخص عمده مزیت نسبی، توان رقابتی و ضرایب حمایتی وضعیت انواع محصولات زراعی استان البرز مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته‌اند. در این راستا محصول گندم به‌عنوان نمونه به تفصیل در قالب ماتریس تحلیل سیاستی مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج محاسبات سایر محصولات مورد مطالعه نیز بر اساس همین ماتریس مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به تفکیک در ادامه ارائه شده است. در مطالعه انجام شده مشخص شده که از بین انواع محصولات کشاورزی مورد مطالعه در استان البرز محصولی مانند گندم که از حیث شاخص‌های مختلف دارای قدرت رقابتی در بازارهای داخلی و جهانی است، حمایت نهاده‌ای و محصولی نیز دریافت نموده، اما شاخص‌های این محصول نشان می‌دهد در شرایطی که حمایتی نیز دریافت نکند همچنان قابلیت رقابت خواهد داشت. محصول پنبه بیشترین حمایت را در بین محصولات تولیدی استان دریافت نموده و اعمال حمایت 124 درصدی قدرت رقابتی این محصول را در بازارهای داخلی و جهانی افزایش داده است. بررسی وضعیت تولید یونجه در این استان نشان می‌دهد که تولید آن حتی در شرایط عدم دریافت حمایت، قدرت رقابتی در بازارهای داخلی و جهانی را دارد. سیب‌زمینی نیز تنها محصولی است که در مجموع سیاست‌ها به نفع آن نبوده است، به‌هر حال بررسی مزیت رقابتی آن نشان می‌دهد حتی اگر سیاست‌ها علیه این محصول نبود نیز فاقد قدرت رقابتی بود؛ بنابراین تولید این محصول در استان البرز توجیه چندانی ندارد.
واژه‌های کلیدی: مزیت نسبی، ماتریس تحلیل سیاستی، قدرت رقابتی، ضریب حمایتی
متن کامل [PDF 389 kb]   (5175 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/4/21 | پذیرش: 1394/6/8 | انتشار: 1394/6/8


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 و 4 - ( مجله اقتصادی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها