:: دوره 15، شماره 1 و 2 - ( مجله اقتصادي 1394 ) ::
جلد 15 شماره 1 و 2 صفحات 112-95 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش صنعت بیمه در بهبود فضای کسب کار در ایران
مسعود باغستانی میبدی*، نگار جعفری فشارکی
معاونت امور اقتصادی ، masoudbaghestani306@yahoo.com
چکیده:   (6838 مشاهده)
صنعت بیمه به‌دلیل ماهیت توزیع‌کنندگی ریسک و تأمین‌کنندگی منابع مالی بلندمدت در اقتصاد و به‌دلیل وجود رشته‌های مختلف بیمه‌ای که نقش هماهنگ‌کنندگی بازارهای مالی را بر عهده دارند می‌تواند به بهبود فضای کسب‌و‌کار کمک ‌شایانی نماید. صنعت بیمه به‌طور مستقیم در شاخص‌ها و زیرشاخص‌های بهبود فضای کسب‌و‌کار وارد نمی‌شود، اما از طریق اثرگذاری بر بازارهای مالی و بر شاخص‌های بهبود فضای کسب‌و‌کار، می‌تواند شرایط توسعه کسب‌و‌کار را فراهم آورد. از مهم‌ترین شاخص‌های بهبود فضای کسب‌و‌کار می‌توان به شاخص اخذ اعتبار و همچنین حمایت از سرمایه‌گذاران اشاره نمود. شاخص اخذ اعتبار به میزان دسترسی به منابع مالی اشاره دارد و در این زمینه صنعت بیمه نقش مستقیم و غیرمستقیم در نظام تأمین مالی و تسهیل فرایند تأمین اعتبار ایفا می‌نماید و می‌تواند شاخص فضای کسب‌و‌کار را ارتقا بخشد. شاخص حمایت از سرمایه‌گذاران به‌طور عمده به فضای حقوقی بازار سرمایه برمی‌گردد، اما زیرشاخص حمایت از سهامداران که در این شاخص وجود دارد جایگاه فعالیت صنعت بیمه برای گسترش نقش بازار سرمایه در بهبود فضای کسب‌و‌کار خواهد بود. در این مقاله ضمن بررسی جایگاه ایران در شاخص بهبود فضای کسب‌و‌کار و همچنین زیرشاخص‌های اخذ اعتبار و حمایت از سرمایه‌گذاران به بررسی تفصیلی نقش صنعت بیمه در بهبود فضای کسب‌و‌کار پرداخته و عملکرد این صنعت مورد بررسی قرار گرفته و با تبیین چالش‌های موجود برای ارتقای نقش این صنعت در بهبود فضای‌کسب‌وکار راهکار ارائه شده است. نتایج مطالعه حاکی از نقش اندک صنعت‌ بیمه در بهبود فضای‌کسب‌وکار در کشور و نیازمندی این صنعت به بازبینی در این جهت می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: بیمه، فضای کسب‌وکار، تأمین مالی
متن کامل [PDF 268 kb]   (7904 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/12/20 | پذیرش: 1394/2/23 | انتشار: 1394/2/23


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 و 2 - ( مجله اقتصادي 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها