:: دوره 14، شماره 11 و 12 - ( مجله اقتصادي 1393 ) ::
جلد 14 شماره 11 و 12 صفحات 76-59 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و تحلیل مطالبات معوق شبکه بانکی استان گیلان طی سال‌های (1392-1391): چالش‌ها و راهکارها
اعظم سعیدی کلیشمی*
، ata_ma_az@yahoo.com
چکیده:   (5977 مشاهده)
مطالبات معوق بانک‌ها و رشد نگران‌کننده آن طی سال‌های اخیر، به یکی از چالش‌های نظام بانکی و اقتصاد کشور تبدیل شده است که لزوم اتخاذ تدابیر فوری و در عین‌حال اساسی را برای ریشه‌کنی این پدیده خطرناک بیش‌از‌پیش ضروری می‌سازد، زیرا افزایش این مطالبات بر چرخه منابع و مصارف بانک‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و همچنین موجب ایجاد نقدینگی کاذب، کاهش ارزش پولی مالی، ضایع شدن حقوق صاحبان سهام بانک‌ها و بنگاه‌های پولی و غیره می‌شود. بررسی مطالبات معوق بانکی در استان گیلان در سال 1392 نشان می‌دهد تسهیلات اعطایی به میزان 7/29 درصد و جذب سپرده‌ها به میزان 5/22 درصد و همچنین مطالبات معوق به‌میزان 4/75 درصد نسبت به سال 1391 رشد داشته است. 5/72 درصد از مطالبات معوق استان گیلان، مربوط به بانک‌های تجاری و 5/27 درصد مربوط به بانک‌های تخصصی است. در میان بانک‌های استان نیز کمترین معوقه در سال 1392 مربوط به بانک توسعه صادرات با 1/0 درصد سهم از کل مطالبات معوق استان می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: تسهیلات اعطایی، منابع بانکی، مصارف بانکی، مطالبات معوق، گسترش خدمات بانکی، ارزش افزوده شبکه بانکی
متن کامل [PDF 426 kb]   (3151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/9/27 | پذیرش: 1393/12/11 | انتشار: 1393/12/11


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 11 و 12 - ( مجله اقتصادي 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها