:: دوره 13، شماره 11 و 12 - ( مجله اقتصادي 1392 ) ::
جلد 13 شماره 11 و 12 صفحات 64-47 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین مزیت نسبی محصولات زراعی و باغی استان‌های کشور
ابوالفضل سعیدی‌فر*، زهرا آخانی
، saiedifar1349@yahoo.com
چکیده:   (7080 مشاهده)
با توجه به رشد جمعیت و نیاز روز‌افزون به مواد غذایی و نیز خشکسالی‌های متوالی و کم‌آبی در ایران شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل تولید محصولات کشاورزی از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای این منظور می‌بایست با استفاده از روش‌های مختلف مزیت محصولات را تشخیص و زمینه را برای افزایش تولید با کیفیت و قابل رقابت با محصولات جهانی فراهم نمود. برای شناسایی مزیت نسبی روش‌ها و مدل‌های مختلفی پیشنهاد شده است که هر یک دارای مزایا و نواقصی است. در این مطالعه، برای محاسبه مزیت نسبی از روش شاخص بالاسا و شاخص مزیت جمعی استفاده شده است و مزیت نسبی برای 29 محصول زراعی و 26 محصول باغی در تمام استان‌های کشور محاسبه شده است. نتایج مطالعه نشان می‌دهد که استان‌های کشور از شرایط متفاوتی برخوردارند .به‌عنوان مثال، استان‌های ایلام، فارس و گلستان با بیشترین تعداد محصول زراعی در11 محصول دارای مزیت جمعی است و در مقام اول قرار دارند و استان قزوین با 4 محصول در مقام آخر قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، محصولات زراعی نظیر جو در 15 استان دارای مزیت نسبی می‌باشد، اما نیشکر تنها در استان خوزستان دارای مزیت است. از حیث محصولات باغی استان اصفهان در 26 محصول باغی دارای مزیت نسبی می‌باشد و برخی استان‌ها مانند بوشهر در 7 محصول دارای مزیت می‌باشد. از حیث نوع محصولات باغی گردو در 18 استان دارای مزیت جمعی و پس از آن زردآلو در 17 استان و هلو و بادام در 15 استان قابلیت کشت دارند.
واژه‌های کلیدی: محصولات زراعی، محصولات باغی، مزیت جمعی، مزیت نسبی، مزیت رقابتی
متن کامل [PDF 367 kb]   (5078 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/4/18 | پذیرش: 1393/4/18 | انتشار: 1393/4/18


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 11 و 12 - ( مجله اقتصادي 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها