:: دوره 12، شماره 7 و 8 - ( مجله اقتصادي - دوماهنامه بررسي مسائل و سياست‌هاي اقتصادي 1391 ) ::
جلد 12 شماره 7 و 8 صفحات 74-67 برگشت به فهرست نسخه ها
درآمدی بر نظریه تعریف بازار بر اساس آزمون انحصارگر فرضی
احمد صدرایی‌جواهری*، Ahmad Sadraei Javaheri
، sadraei@shirazu.ac.ir
چکیده:   (8462 مشاهده)
بازار از اساسی‌ترین مفاهیم در علم اقتصاد است. از این رو، شناخت دقیق بازار پیش‌نیاز هر بررسی و تحلیل اقتصادی می‌باشد. در ادبیات اقتصادی روش‌های متعددی جهت تعریف ابعاد بازار مطرح شده است. این مطالعه به بررسی یکی از روش‌های کاربردی تعریف بازار تحت عنوان آزمون انحصارگر فرضی می‌پردازد. این روش برای تعریف بعد کالایی و جغرافیایی بازار کاربرد دارد. این آزمون بر اساس پرسش از فعالان اقتصادی در یک بازار بنا شده است. در این آزمون، واکنش فعالان اقتصادی به تغییر قیمت نقش اساسی را در تعریف مرز کالایی و جغرافیایی بازار ایفا می‌کند. انجام دقیق این آزمون نیازمند توجه به نکات ویژه‌ای می‌باشد که در این مطالعه به بررسی و شرح آنها می‌پردازیم.
واژه‌های کلیدی: بازار، سودآوری، آزمون انحصارگر فرضی
متن کامل [PDF 285 kb]   (2219 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/2/10 | پذیرش: 1392/2/10 | انتشار: 1392/2/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 7 و 8 - ( مجله اقتصادي - دوماهنامه بررسي مسائل و سياست‌هاي اقتصادي 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها