بررسی خرید خودرو خانوارهای شهری و روستایی ایران
|
علی اکبر خسروی نژاد* |
، ali.khosravinejad@iauctb.ac.ir |
|
چکیده: (8969 مشاهده) |
خودروسازی یکی از اجزاء مهم و جدایی ناپذیر تجارت و صنعت در سطح جهان است. گردش مالی بهدست آمده از این صنعت در جهان تقریباً معادل گردش مالی ششمین کشور جهان است. بنابراین، تحلیل و بررسی طرف تقاضای خودرو برای سیاستگذاران و شرکتهای خودروسازی اهمیت ویژهای دارد. برای مدلسازی رفتار خانوار در مورد تقاضای خودرو برمبنای دادههای خانوار، شناسایی ویژگیهای خریداران خودرو ضروری است. مقاله حاضر با استفاده از دادههای خام بودجه خانوار، رفتار خرید خودروی سواری خانوارهای شهری و روستایی را طی دوره (1387- 1383) بررسی کرده است. نتایج حاکی از آن است که میانگین هزینه خرید خودروی نو داخلی و خارجی روند صعودی داشته است. براساس ضریب چولگی، توزیع خرید خودروی نو داخلی چوله به راست میباشد و از نظر کشیدگی نیز توزیع در تمام سالهای مطالعه کشیدهتر از توزیع نرمال است. در مورد خرید اتومبیل خارجی برای کل دوره مورد بررسی، توزیع برحسب شاخصهای چولگی و کشیدگی یک توزیع غیرمتقارن چوله به راست و قلهای است.
|
|
واژههای کلیدی: تقاضای داخلی، رفتار خانوار، بودجه خانوار، خصوصیات اجتماعی خانوار، تقاضای خودرو |
|
متن کامل [PDF 354 kb]
(1711 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1391/6/18 | انتشار: 1390/12/25
|
|
|
|