:: دوره 11، شماره 12 - ( اسفند 1390 ) ::
جلد 11 شماره 12 صفحات 114-89 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی خرید خودرو خانوارهای شهری و روستایی ایران
علی ‏اکبر خسروی‏ نژاد*
، ali.khosravinejad@iauctb.ac.ir
چکیده:   (8969 مشاهده)
خودروسازی یکی از اجزاء مهم و جدایی ناپذیر تجارت و صنعت در سطح جهان است. گردش مالی به‌دست آمده از این صنعت در جهان تقریباً معادل گردش مالی ششمین کشور جهان است. بنابراین، تحلیل و بررسی طرف تقاضای خودرو برای سیاستگذاران و شرکت‏های خودروسازی اهمیت ویژه‏ای دارد. برای مدلسازی رفتار خانوار در مورد تقاضای خودرو برمبنای داده‌های خانوار، شناسایی ویژگی‌های خریداران خودرو ضروری است. مقاله حاضر با استفاده از داده‏های خام بودجه خانوار، رفتار خرید خودروی سواری خانوارهای شهری و روستایی را طی دوره (1387- 1383) بررسی کرده است. نتایج حاکی از آن است که میانگین هزینه خرید خودروی نو داخلی و خارجی روند صعودی داشته است. براساس ضریب چولگی، توزیع خرید خودروی نو داخلی چوله به راست می‏باشد و از نظر کشیدگی نیز توزیع در تمام سال‌های مطالعه کشیده‌تر از توزیع نرمال است. در مورد خرید اتومبیل خارجی برای کل دوره مورد بررسی، توزیع برحسب شاخص‏های چولگی و کشیدگی یک توزیع غیرمتقارن چوله به راست و قله‏ای است.
واژه‌های کلیدی: تقاضای داخلی، رفتار خانوار، بودجه خانوار، خصوصیات اجتماعی خانوار، تقاضای خودرو
متن کامل [PDF 354 kb]   (1711 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/6/18 | انتشار: 1390/12/25


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 12 - ( اسفند 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها