[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 12 - ( اسفند 1390 ) ::
جلد 11 شماره 12 صفحات 16-7 برگشت به فهرست نسخه ها
اندازه‌گیری مزیت رقابتی عوامل تولید در اقتصاد ایران
فرهاد ترحمی*
، tarahomi2009@gmail.com
چکیده:   (13063 مشاهده)
نرخ بالای بیکاری و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در اقتصاد ایران یک مزیت محسوب می‏شود. مطابق نظریه هکشر- اوهلین کالاها و خدماتی صادر می‌کند که در آن مزیت دارد و کالاها و خدماتی که در آن مزیت ندارند وارد می‌کند. هدف این پژوهش، مطالعه در خصوص بکارگیری نیروی‌کار به‌عنوان یک مزیت‌نسبی در اقتصاد ایران است. برای این منظور از جدول داده – ستانده سال 1385 و آزمون‌های لئون تیف و لیمر استفاده می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که صادرات اقتصاد ایران مزیت نسبی در کالاها و خدمات سرمایه‌بر دارد و این امر کمکی به حل مشکل بیکاری نمی‌کند.
واژه‌های کلیدی: نظریه هکشر- اوهلین، جدول داده – ستانده، آزمون‌های لئون تیف و لیمر، صادرات و واردات
متن کامل [PDF 229 kb]   (1969 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/6/18 | انتشار: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


ترحمی فرهاد. اندازه‌گیری مزیت رقابتی عوامل تولید در اقتصاد ایران. مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1390; 11 (12) :16-7

URL: http://ejip.ir/article-1-193-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 12 - ( اسفند 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اقتصادی- ماهنامه بررسی مسایل و سیاستهای اقتصادی Monthly Quarterly Journal of Economic Research and Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4460