|
طراحی مدل فراترکیب عوامل مؤثر آموزشوپرورش بر توسعه اقتصادی
|
| یاسمن سادات اصل احمدی*، حمیدرضا گوهررستمی |
| دانشگاه گیلان ، yasaman77yasaman@gmail.com |
|
|
چکیده: (863 مشاهده) |
هدف: هدف از اجرای این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر آموزشوپرورش بر توسعه اقتصادی با تکنیک فراترکیب از انواع روشهای فرا مطالعه است. لیکن در این پژوهش در بخش نخست؛ به تحلیل تأثیر جایگاه آموزشوپرورش بر توسعه اقتصادی میپردازد در بخش دوم با استفاده از راهبرد بهکارگیری نرمافزار مکس کیودا به این پرسش پاسخ داده میشود.
روش پژوهشی: در پژوهش حاضر با بهکارگیری رویکرد مرور سیستماتیک و فراترکیب کیفی، به تحلیل نتایج و یافتههای محققین قبلی پرداخته و با انجام گامهای هفتگانه روش ساندوسکی و باروسو، مدل مفهومی عوامل مؤثر آموزشوپرورش بر توسعه اقتصادی دستهبندیشده است انتخاب و درنهایت پس از خوانش و بررسی، ۱8 مقاله گزینش شد.
یافتهها: بر اساس کدگذاری سه مرحلهای در نرمافزار MAXQDA این عوامل در 3 مقوله اصلی و 10 زیر مقوله و 79 کد محوری تحلیل و دستهبندی شدند که پس از کمی سازی آنها در غالب نمودار درصدی بازنمایی شدند. بهمنظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت مطالعه حاضر از روش کاپا استفاده شد. ضریب کاپا محاسبهشده بهوسیله نرمافزار 22 SPSS برابر 81/0 بوده که در سطح توافق عالی قرارگرفته است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد عوامل مؤثر آموزشوپرورش بر توسعه اقتصادی شامل؛ عوامل محیطی؛ عوامل ساختاری و عوامل زمینهای بودند. نتایج این پژوهش میتواند برای متولیان تصمیم گیران کلان حوزه اقتصادی مورداستفاده قرار گیرد. |
|
| واژههای کلیدی: توسعه اقتصادی، فراترکیب، عوامل محیطی، عوامل زمینهای، عوامل سازمانی |
|
|
متن کامل [PDF 876 kb]
(298 دریافت)
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى
|
|
|
|
|
|