:: دوره 21، شماره 9 و 10 - ( مجله اقتصادی 1400 ) ::
جلد 21 شماره 9 و 10 صفحات 128-103 برگشت به فهرست نسخه ها
تطبیق تعامل چهارگانه دانشگاه، صنعت، دولت و جامعه در ایران و کشورهای ژاپن، آلمان، استرالیا، آمریکا و مصر با ارائه راهکارهای برای ایران در نظام تحقیق و توسعه
محمد مهدی بابائی منقاری*، کاظم فتح تبارفیروزجایی
دانشگاه تهران ، m.zmbm67@gmail.com
چکیده:   (764 مشاهده)
آموزش عالی یکی از مهم­ترین نهادهایی است که یک کشور برای توسعه همه جانبه خود در اختیار دارد. و دارای اهداف و رسالت­های گوناگونی است بنابراین، زمانی خواهد توانست به اهداف خود دست یابد که تعامل پویا و ارتباط متقابلی با سایر نهادهای اساسی دیگر از جمله، صنعت، دولت و جامعه داشته باشد. بنابراین برای  برقراری تعامل و ارتباط بین این نهادها نیازمند مکانیزمی اساسی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تطبیقی تعامل چهارگانه دانشگاه، صنعت، دولت و جامعه در ایران و کشورهای ژاپن، آلمان، استرالیا، آمریکا و مصر با ارائه راه­کارهای برای ایران در نظام تحقیق و توسعه بود. روش پژوهش، توصیفی تحلیلی، پس از مرور ادبیات موضوع و مراجعه به منابع و مدارک علمی موجود در این حوزه از پایگاه­های منابع اطلاعات علمی داخلی و خارجی، به بررسی و تبیین مفهوم تحقیق و توسعه و تعامل این چهار مفهوم و جایگاه آنها در ایران و مقایسه آن با وضعیت موجود ایران با کشورهای منتخب از جمله آمریکا، آلمان، استرالیا، ژاپن و مصر پرداخته شده بود. یافته ها: پس از مطالعات ادبیات مقایسه تطبیقی بین کشورها صورت پذیرفته و در پایان راهکارهایی و دلالتهای سیاستی برای بهبود فرایند تحقیق و توسعه و الگوی تعاملی در جهت  پیوند این چهار نهاد در فرایند توسعه کشور پیشنهاد و ارائه شده است. 
 
واژه‌های کلیدی: تحقیق و توسعه، جامعه، دولت، دانشگاه، صنعت
متن کامل [PDF 1448 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/26 | پذیرش: 1401/4/3 | انتشار: 1401/11/1


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 9 و 10 - ( مجله اقتصادی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها