:: دوره 21، شماره 9 و 10 - ( مجله اقتصادی 1400 ) ::
جلد 21 شماره 9 و 10 صفحات 77-61 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش محیط صنعت بر ارتباط بین اعتبار تجاری و همزمانی قیمت سهام
وحید بخردی نسب*
گروه حسابداری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران ، vahid.bekhradinasab@gmail.com
چکیده:   (847 مشاهده)
مدیران تمایل دارند اخبار بد شرکت را برای مدّت طولانی نگهداری و انباشته کنند. هنگامی که توده اخبار منفی انباشته به نقطه اوج رسیده و به یکباره وارد بازار می­شود، منجر به افزایش ریسک سقوط قیمت سهام می­گردد. ادبیات نظری نشان می­دهد که ریشه اصلی همزمانی قیمت سهام و ریسک سقوط قیمت سهام در عدم شفافیت اطلاعات مالی شرکت­ها می­باشد، اما اگر شرکت دارای اعتبار بالایی باشد، مدیران شرکت سعی می کنند که در جهت حفظ آن، اقداماتی را انجام دهند که این مشکل برطرف گردد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر بررسی تاثیر اعتبار تجاری بر همزمانی قیمت سهام است، به‌منظور دستیابی به این هدف دو فرضیه تدوین شد که جهت آزمون این فرضیه‌ها با استفاده از روش حذف سیستماتیک، نمونه‌ای متشکل از 163 شرکت از بین شرکت­های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1390 تا 1399 انتخاب گردید و مدل رگرسیونی چند متغیره به روش داده­های مقطعی بکار برده ‌شد، همچنین نرم افزار ایویوز برای تحلیل های آماری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از فرضیه‌های پژوهش نشان می‌دهد که شرکت های با اعتبار تجاری بالا نسبت به دارایی ها، همزمانی قیمت سهام بالایی دارند و رقابت در بازار محصول بر رابطه بین اعتبار تجاری نسبت به دارایی ها و  همزمانی قیمت سهام تاثیر معنی داری دارد، نتایج پژوهش همچنین حاکی از آن است که شرکت های با اعتبار تجاری بالا نسبت به فروش، همزمانی قیمت سهام بالایی ندارند و رقابت در بازار محصول بر رابطه بین اعتبار تجاری نسبت به فروش و همزمانی قیمت سهام تاثیر معنی داری دارد.
 
واژه‌های کلیدی: اعتبار تجاری، همزمانی قیمت سهام، محیط صنعت.
متن کامل [PDF 1138 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/3 | پذیرش: 1401/4/3 | انتشار: 1401/11/1


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 9 و 10 - ( مجله اقتصادی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها