:: دوره 21، شماره 7 و 8 - ( مجله اقتصادی 1400 ) ::
جلد 21 شماره 7 و 8 صفحات 128-103 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد زنجیر مارکوف در بانک
رضا حبیبی*، هدی حسینی
چکیده:   (1208 مشاهده)
در این تحقیق، رفتار مشتریان ارزی بانک سپه با دیدگاه سودآوری با استفاده از روش خودگردان­سازی پیش­بینی می­گردد. داده­ ها از پایگاه داده موجود در سیستم جامع بانکداری بانک سپه جمع­آوری شده­اند. جامعه آماری (همچنین نمونه آماری) تحقیق مشتمل بر مشتریانی است که به طور همزمان دارای حساب مدت­دار ارزی در بانک بوده و از تسهیلات ارزی نیز استفاده کرده­اند که در دوره زمانی تحقیق تعداد آنها 381 نفر می­باشد. در ابتدا روش­های مختلف تعیین ارزش طول عمر مشتری در سازمان و ضرورت آن بیان شده است، سپس با استفاده از بخشی از داده­های مالی و فردی مشتریان ارزی بانک سپه در دوره مالی 1390- 1397 و شناسایی متغیرهای مؤثر بر میزان سودآوری مشتریان در بانک مذکور روش مناسب برای بخش­بندی مشتریان، روش خوشه­بندی K میانگین تعیین شده است. در مرحله بعد مشتریان مذکور به گروه­های مختلف تقسیم شده و سپس با استفاده از ماتریس احتمال انتقال مشتریان در گروه­های مختلف و روش خودگردان­سازی میزان سودآوری آنها بر اساس شباهت رفتارشان در زمان حال با رفتارشان در دوره­های گذشته پیش­بینی شده است. در نهایت با مقایسه نتایج بدست آمده با دو روش پایه رگرسیون­های ساده و چند متغیره مشخص گردید که عملکرد روش مورد استفاده در تحقیق نسبت به دو مدل پایه دیگر بهتر می­باشد .
 
واژه‌های کلیدی: خودگردان‌سازی، ارزش طول عمر مشتری، اعتبار‌سنجی متقابل، خدمات مالی، روش K میانگین، پیش‌بینی میزان سودآوری
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/29 | پذیرش: 1401/2/27 | انتشار: 1400/8/30


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 7 و 8 - ( مجله اقتصادی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها