بازرگانی داخلی دربرگیرنده مجموعهای از نهادها و فرایندهاست که در تعامل با یکدیگر کالاها و خدمات را از مراکز تولید و مبادی ورودی به دست مصرفکنندگان داخل کشور میرسانند. فعالیتهای این بخش شامل سفارش خرید، تأمین، ذخیرهسازی، نگهداری، نقل و انتقال و توزیع کالاها همراه با ارائه خدمات بانکی و بیمهای میباشد.
درحوزه بازرگانی داخلی مجموعهای از بنگاههای عمدهفروشی، خردهفروشی، فروشگاههای زنجیرهای، شرکتهای پخش، انبارها، سیلو ها و سردخانهها فعالیت میکنند که بخشی از زیرساختهای این بخش را تشکیل میدهند. کارکرد مطلوب بخش بازرگانی در جامعه نه تنها موجب دسترسی مصرفکنندگان به کالاها و خدمات با نرخی شفاف و منصفانه میشود، بلکه کارامدی آن تعادل اقتصادی و بهبود وضعیت دو بخش تولید و مصرف را نیز تضمین میکند. در مقابل، عدم کارکرد مناسب بازرگانی داخلی موجب گرانتر شدن قیمت کالاها و خدمات، اتلاف منابع، کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان، آشفتگی در کارکرد بازار و شکلگیری شبکههای غیررسمی توزیع در جامعه میشود. به طور کلی، بازرگانی داخلی کارامد با کاهش هزینهها در زنجیره تولید تا مصرف میتواند در کاهش هزینه تمام شده تولیدات و بالتبع ارتقاء بهرهوری، رقابتپذیری و رشد اقتصادی کشور مؤثر باشد.
نجفپور ذبیحاله. مهمترین کاستیهای بازرگانی داخلی ایران و رویکرد برنامه پنجم توسعه . مجله اقتصادي (دوماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي). 1391; 12 (2) :105-118