:: دوره 19، شماره 5 و 6 - ( مجله اقتصادی 1398 ) ::
جلد 19 شماره 5 و 6 صفحات 49-27 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل آثار تغییرات قیمت فرآورده‌های لبنی بر رفاه تولیدکنندگان و مصرف-کنندگان در ایران
مینا علیپور*
دانشگاه تبریز ، alipourmina69@gmail.com
چکیده:   (2117 مشاهده)
فراروده­های لبنی، از ضروری­ترین کالاها در سبد غذایی خانوراهای ایرانی است. ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﻫﻤﯿﺖ آن در ﺗﻐﺬیﻪ و اﻣﻨﯿﺖ ﻏـﺬایﯽ ﺟﺎﻣﻌـﻪ و ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ اهمیت ایجاد اشتغال و درآمد برای تولیدکنندگان آن، محصولی است که همواره مورد حمایت دولت می­باشد. تغییر قیمت ﻣﺤﺼﻮل از ﻃﺮﻓﯽ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﻮﻟﯿﺪ و رﻓﺎه ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن و از ﻃﺮف دیﮕﺮ ﻣﻮﺟـﺐ ﺗﻐﯿﯿـﺮ ﻣﯿـﺰان مصرف و رﻓﺎه ﻣﺼﺮف­ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﯽ­ﺷﻮد. در سال­های اخیر قیمت، مقدار مصرف و عرضه فرآورده­های لبنی دچار تغییراتی شده است  که رفاه مصرف­کنندگان و تولید­کنندگان را تحت تأثیر قرار داده است. تغییرات قیمت یکی از عوامل تاثیرگذار بر رفاه اقتصادی جامعه می­باشد. مطالعه حاضر با هدف تحلیل و بررسی آثار تغییرات قیمت فراورده­های لبنی بر رفاه مصرف­کنندگان و تولیدکنندگان برای دوره 96-1370 در ایران انجام شده است. بدین منظور پس از تخمین توابع عرضه و تقاضای لبنیات با استفاده از روش VECM، تغییرات رفاهی مصرف­کنندگان و تولیدکنندگان  در سه سناریو مختلف 5%، 10% و 20% قیمت محصول مورد مطالعه بررسی شدند. نتایج نشان داد که فراورده­های لبنی جزء کالای ضروری در بین خانوارها محسوب می­شود. نتایج تغییرات رفاهی نشان داد که کاهش رفاه مصرف­کنندگان در برخی از سال­ها بیش­تر از افزایش رفاه تولیدکنندگان بوده و رفاه جامعه کاهش پیدا کرده است.
واژه‌های کلیدی: فراورده‌های لبنی، رفاه، قیمت، VECM
متن کامل [PDF 1120 kb]   (389 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/21 | پذیرش: 1398/10/11 | انتشار: 1398/6/10


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 5 و 6 - ( مجله اقتصادی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها