%0 Journal Article %T %J 2 %V 20 %N 11 %U http://ejip.ir/article-1-1179-fa.html %R %D 2021 %K %X مدل‌های کسب‌وکار، استراتژی سازمان‌هایی است که در یک محیط رقابتی به دنبال تغییر در شیوه کسب‌وکار خود هستند. ازآنجایی‌که مفهوم مدل کسب‌وکار به‌منظور موفقیت برای سازمان‌ها در دنیای رقابتی و همچنین کسب جایگاه جهانی در علم کارآفرینی اهمیت یافته است، به‌کارگیری روش‌های نوین و دقیق حاکمیت سازمانی، یک پارامتر حیاتی مدیریت کلا به شمار می­رود که درنهایت به سود منجر می‌شود. از طرف دیگر یکی از پیشرفته‌ترین ابزارهای استراتژیک برای شناخت و هدایت فرایندهای سازمانی، آنتولوژی مدل کسب‌وکار استروالدر است. بنابراین در پژوهش حاضر، با تمرکز بر بخش کمی این آنتولوژی، سازه‌های مالی و محصول دو بانک ملی و سرمایه، بر اساس مقیاس استروالدر بررسی‌شده‌اند. روایی مقیاس صوری و پایایی آن با معیار آلفای کرونباخ، معادل91/0 محاسبه‌شده است، که معتبر بودن نتایج را تائید می‌کند. نتایج نشان می‌دهد که هر دو سازه مالی و محصول این دو بانک باهم متفاوت است که دلایل اصلی آن، دولتی بودن بانک ملی، گستردگی شعب و نمایندگی‌ها، محبوبیت برند بانک ملی، و استراتژی محافظه‌کارانۀ بانک سرمایه ارزیابی‌شده است. %> http://ejip.ir/article-1-1179-fa.pdf %P 123-147 %& 123 %! %9 Research %L A-10-637-2 %+ %G eng %@ 9 %[ 2021